Stijlvol Spanje sept. 2012 dag 7

22 september 2012 - Salamanca, Spanje

Stijlvol Spanje

22 sept. 2012 - dag 7: Zamora - embalse de almendra - Ledesma

We gaan even de stad uit naar een mooie provinciehoofdstd bijna aan de Portuges grens: Zamora. Niet veel groepen toeristen doen deze stad aan en toch is een bezoek zeer de moeite waard. De stad is beroemd om de processies van de Goede Week (Semana Santa) en er is een zeer interessant museum hierover. Alle "pasos" (beeldengroepen) van de verschillende broederschappen staan hier sinds een aantal jaren bij elkaar en je krijgt een mooi overzicht van de verschillende processies die eke dag van de Goede Week door de straten gaan. Ook de kathedraal verdient een bezoek want naast een mooie kerk zijn er ook een aantal hele prachtige gobelins/ Vlaamase tapijten in het kathedraal museum.

Het is vandaag zaterdag en dat is bij uitstek de dag in Spanje om te trouwen. We zien dus ook een bruidspaar de kerk op de Plaza Mayor binnengaan als wij neerstrijken op een terrasje om te gaan lunchen. Ook is er vandaag een speciale markt met allerlei lokale produkten uit Portugal. We kunnen proeven van Portuges worst - kaas - wijn etc.

Na de lunch vertrekken we richting Fermoselle aan dee Portugese grens en vlak daarvoor gaat de weg langs een heel groot stuwmeer van de rivier de Tormes, vlak voor die uitmondt (bij de grens) in de Duerorivier: embalse de almendra. Ik was hier vorig jaar in sept. en toen konden we een heel stuk langs de waterkant lopen. Dit jaar is echter het droogste jaar sinds de jaren '70 en het stuwmeer is akelig leeg!! Ik heb foto's hierbij gezet van vorig jaar en van  nu om het verschil te kunnen zien. Men klaagt steen en been over de droogte.

We bekijken de stuwdam (er vliegen vele roofvogels boven de kloof) en dan rijden we via een korte stop in Ledesma (even de kelen smeren) terug naar ons hotel in Salamanca. Morgen gaan we naar ons laatste hotel van deze reis