Stijlvol Spanje sept. 2012 dag 6

21 september 2012 - Salamanca, Spanje

Stijlvol Spanje

21 sept. 2012 - dag 6: Salamanca

Het is voor mij al weer de 3e keer dat ik dit jaar in deze heerlijke stad ben. In deze reis verblijven we zelfs 3 nachten in een hotel in het centrum. Het is ongeveer 10 min. lopen naar de Plaza Mayor.  Er is vandaag van alles gaande in de stad: op de Plaza Mayor zijn militairen alles in orde aan het brengen voor een defilé rond het middaguur. Het is precies 200 jaar na de Onafhankelijkheidsoorlog tegen de Engelsen en de Fransen. 600 militairen marcheren het plein op - vlaggen worden gehesen - het volkslied wordt gespeeld (er is geen tekst) - de minister van Defensie inspecteert de troepen en er wordt een krans gelegd.

Bij de Universiteit kunnen we niet naar binnen want het Academisch jaar wordt vandaag officieel geopend. Reden voor mensen om voor het gebouw te demonstreren tegen de bezuinigingen in het onderwijs. Er gaan zelfs stemmen op om ook de jongetjes en de meisjes weer in aparte klassen te zetten. We kunnen de beroemde kikker op het doodshoofd aan de voorgevel bijna niet vinden want er hangt sinds kort een soort lift aan de gevel: voor 6 € krijg je uitleg wat er allemaal op de gevel te zien is.

Bij de kathedraal moeten we sinds kort ook wat zoeken. Bij de St. Jan in Den Bosch is bij de laatste restauratie aan de gevel een engel aangebracht met een mobiele telefoon, hier aan de gevel moeten we op zoek naar een astronaut!!! die er bij de laatste restauratie is aangebracht.

De middag heeft iedereen vrij om de oude kathedraal te bezoeken - te lopen naar de Romeinse brug over de Tormes rivier -te winkelen - op een terrasje te zitten - te rusten etc. 's Avonds is er een bijeenkomst van allerlei studenten muziekgroepen voor een concours: de Tuna. De sfeer in de stad is dus weer eens geweldig en de terrassen zitten overal vol.

Kortom: veel te zien vandaag. We hebben ons geen moment verveeld en het is nog steeds prachtig weer.