Stijlvol Spanje sept. 2012 dag 5

20 september 2012 - Salamanca, Spanje

Stijlvol Spanje

20 sept. 2012: Dag 5 Peñafil – Valladolid – Rueda – Salamanca

Na de gruwelverhalen van gisteren is het nu tijd voor wat lichtere kost. We vertrekken richting het noorden en al snel zitten we tussen velden met druiven. We zijn in het wijngebied aangekomen van de Ribera del Duero. Voor de ochtendpauze stoppen we in het leuke plaatsje Peñafiel met een middeleeuws kasteel op de heuvel en een prachtig plein met zand en de stierenarena: Plaza del Coso. Hier worden de stierengevechten nog midden in het stadje gehouden zoals vroeger overl gebeurde op de Plaza Mayor. Prachtige huizen staan er omheen: deze bewoners hoeven geen kaartje te kopen om het gevecht te zien. Dat voorrecht stamt zelfs uit de Middeleeuwen. In een kerk (vroeger Alcázar = kasteel) is het graf te zien van een kleinkind van Koning Fernando III (13e- 14e eeuw): Don Juan Manuel, een vooraanstaand schrijver in die tijd.

Het is even zoeken naar een barretje dat open is voor een kopje koffie maar ook dat lukt en dan vervolgen we onze weg naar Valladolid voor de lunch en een korte wandeling naar o.a het geboortehuis van Filips II – kerk en klooster ertegenover met een prachtig bewerkte gevel en een rondje over de overdekte markt (zuiglam – speenvarken – varkensoor – pens – slakken, alles ligt er en zelfs ham voor 98 € de kilo

De middagstop is in de wijnstad Rueda: hier liggen talloze bodegas onder de grond, en sommigen zijn nog uit de 15e eeuw. Hier komt vooral witte wijn vandaan van de verdejo druif. We bezoeken Yllera, een van de grotere bedrijven hier met moderne installaties  en gerestaureerde bodegas onder de grond: een doolhof waar ze op basis van de Griekse mythologie een wandeling hebben uitgestippeld met als basis het verhaal van de Draad van Ariadne. De personen uit het verhaal zijn steeds gerelateerd aan een van hun wijnen. En daarna is het natuurlijk proeven van de witte en de rode wijn met wat kaas en worst.

Laatste stukje is het wat rustiger in de bus tijdens de rit naar het hotel in het centrum van Salamanca. Maar na het eten moeten we natuurlijk nog wel even kennis gaan maken met een van de mooiste pleinen van Spanje: het prachtig verlichte Plaza Mayor. Morgen bij daglicht beginnen we hier onze stadswandeling.