Stijlvol Spanje sept. 2012 Dag 4

19 september 2012 - Segovia, Spanje

Stijlvol Spanje 2012

19 sept.: dag 4 Segovia - Pedraza

Het is 's morgens heerlijk koel om te wandelen. Pas later op de dag wordt het steeds rond de 28 graden met zon. genieten dus van het mooie weer. Tijd voor de wandeling door Segovia met natuurlijk eerst weer het aquaduct, maar dan bij daglicht en daarna onder de bogen door naar het Ridderkwartier, de wijk waar vroeger de adel hun paleisjes bouwden.

Het is een gezellige provincie hoofdstad met vele restaurantjes (speenvarken en zuiglam zijn de specialiteiten en ook hele grote witte bonen) en we loen door de straatjes van het centrum met o.a vele Romaanse kerkjes - de vroegere gevangenis (nu de bieb) met een mooi kapelletje - de voormalige synagoge wat nu de kerk is van het klooster van Corpus Cristi n de voormalige Joodse wijk achter de kathedraal. Op de Plaza Mayor worden we verrast door een mini militaire parade: het is de dag van de H. Barbara, patroonheilige van de artillerie.

Een bijna must om te bezoeken is de laatste Gotische kathedraal van Spanje en he Alcazar met museum en de toren waar je op kunt. Ik was uitgedaagd dus met 5 anderen zijn we de 152 hoge stenen treden van de wenteltrap opgeklommen voor een adembenemend uitzicht over de wijde omgeving. (zere kuiten de volgende dag!)

Na de lunch een korte rit naar een schilderachtig middeleeuws plaatsje: Pedraza met vele paleisjes uit de betere tijden en een schitterende plaza mayor. Een deel van de groep is meegeweest naar de gevangenis in de stadspoort om de gruwelverhalen aan te horen van de methodes om vroeger gevangenen te behandelen. We zien de ruimtes waarin de mensen gevangen zaten (15 in een donkere cel) en zelfs de kerkers waar de gevaarlijke misdadigers in werden gegooid!!! en ze moesten zien te overleven tussen hun eigen uitwerpselen (die soms door een bewaker werden opgeruimd om als bijverdienste te kunnen verkopen als mest voor de weilanden!!!). Velen gingen er ook dood en dan hoefde men tenminste ook de beul niet uit te betalen vor de executie.

Genoeg gruwelen gehoord, nog een drankje of een ijsje en de terugrit naar ons hotel.  We zijn de hele dag buiten geweest en we hebben vele kilometers gelopen. Tijd voor een douche en even de benen omhoog voordat we gaan eten en er zijn zelfs nog mensen die  de kracht opbrengen de straat op te gaan voor een laatste terrasje in de stad. Ik hou het voor gezien voor vandaag, morgen is er weer een dag