Stijlvol Spanje sept. 2012 dag 3

18 september 2012 - Segovia, Spanje

Stijlvol Spanje 2012

dag 3: 18 sept. Madrid - el Escorial - Puerto de navacerrada - La Granja - Segovia

Ik loop een beetje achter met mijn blog. Had nog tijd om foto's te plaatsen maar niet meer voor de beschrijving. In de meeste hotels in het cenrum van het land komt het internet nog niet door de plafonds heen op de kamer en moet je in de lounge gaan zitten om email op te halen etc.

We gaan vandaag met een gote boog om Madrid heen op weg naar de Sierra de Guadarrama. We zien onderweg het kruis van de Valle de los Caídos waar generaal Franco ligt begraven in de basiliek die na de Burgeroorlog is uitgehouwen uit de rots door Spaanse krijgsgevangenen. Hier vlakbij is het stadje San Lorenzo del Escorial. Hier liet Filips II in de 16e eeuw een klooster - paleis - basiliek - pantheon bouwen naar de wens van zijn vader Carlos V. Bijna alle koningen vanaf Carlos V liggen hier begraven. We zien het architektuur gedeelte met vele tekeningen en gebruiksvoorwerpen van de bouw - prachtige gobelins - vele schilderijen - de privé vertrekken van Filips II - mooie bibliotheek - het pantheon met de vele graftombes - de schitterende basiliek ec. etc. Het is zeer rustig vandaag dus we hebben alle tijd om rond te lopen en ik kan hier en daar een en ander uitleggen (wat niet mogelijk is als er veel gidsen aan het rondleiden zijn)

We lunchen ook hier en dan gaan we dwars door de Sierra de Guadarrama naar meer dan 1800 m hoogte. Hier is de Pas van Navacerrada met het skistation waar de Madrilenen in de winter kunnen skiën. Afdalend komen we dan bij een van de vele zomerpaleizen van de vroegere Spaanse koningen: La Granja de San Ildefonso, met tuinen a la Verailles en vele fonteinen maar vanwege de grote droogte van deze zomer staan ze niet meer aan. Het seizoen begint pas weer in de Goede Week (de week voor Pasen). Een drankje op een terrasje dan maar voor we naar het hotel in Segovia rijden.

Ook hier zitten we weer midden in de stad dus na het eten maken we met ons allen een wandeling naar het verlichte Romeinse aquaduct. We klimmen ook helemaal naar boven voor foto's en uitzicht en dan hebben we een drankje verdiend op een terrasje. Alweer een goed bestede dag en we hebben stralend weer op Prinsjesdag (in Nederland)