Stijlvol Spanje reis met mij als reisleiding!!!!!!!

21 januari 2013 - Waalwijk, Nederland

Stijlvol Spanje: 10 daagse reis 17 juni 2013  111111

Beste deelnemers Spaans – vrienden – kennissen – bloglezers – gasten van vorige reizen etc.

Vaak wordt mij gevraagd door deelnemers aan de Spaanse les: wanneer gaan we op schoolreisje? Even zo vaak wordt aan mij gevraagd door gasten op een van mijn reizen van De Jong Intra Vakanties: hoe weten wij welke reis jij gaat doen zodat we weer met jou meekunnen?  Het is al weer jaren geleden (ik dacht 2002) dat ik een reis heb gereserveerd bij DJIV voor mijn deelnemers aan de Spaanse les en andere belangstellenden. Dat is toen de reis geworden naar Keltisch Gallicië en Noord-Portugal. (ongeveer dezelfde reis zit nu trouwens weer in het programma van DJIV: Kelten, Pelgrims en Port in Spanje en Portugal reiscode voor meer info vbpt401 op www.dejongintra.nl)

Dit jaar ga ik proberen weer een reis te reserveren, door mij uit te voeren als reisleidster en jullie kunnen allemaal inschrijven als deelnemers. Mijn oog is gevallen op de reis:

Stijlvol Spanje met vertrek op 17 juni a.s.

Als ik een groepje bij elkaar kan krijgen van 20 personen is er zelfs 4 % korting op de reissom voor iedereen. Als je meer info wilt over deze reis, kijk dan bij www.dejongintra.nl en bij de zoekopdracht typ je de reiscode vbes406

Museo de jamónVorige jaren zat deze reis ook in het programma en ik heb die reis ook een aantal keren gemaakt. Dit jaar is e.e.a. in de route aangepast en ik mag wel zeggen dat er vele interessante steden worden bezocht en de overnachtingen zijn in goede hotels van 3 of 4 sterren (op dit moment niet allemaal bij mij bekend)

Er is voldoende gelegenheid om de steden samen met mij te bezoeken – reisdagen zijn meestal niet langer dan tussen de 200 en 250 km en het programma ziet er ongeveer zo uit:

Dag 1: vlucht Roterdam – Madrid (waarschijnlijk rond het middaguur) met aansluitend een korte panoramica tocht met de bus om een aantal bezienswaardigheden buiten het directe centrum te kunnen zien. We blijven 2 nachten in de hoofdstad.

Dag 2: met de metro naar het centrum van Madrid. Wandelen (met mij) in het Madrid: Pradomuseumhistorisch centrum met gelegenheid om bv Koninklijk Paleis of Pradomuseum / Thyssenmuseum te bezoeken (Reina Sofía is vandaag dicht, dat bewaren we evt. voor de laatste dag) of het stadion Real Madrid voor de voetbalfans etc. met genoeg vrije tijd om zelf iets te ondernemen

Dag 3: naar Burgos. Hier ligt de bakermat van het oude Castillië en de stad is belangrijk op de Pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. O.a. hier bezoek aan de kathedraal en het museum van de Evolutie van de Mens (er zijn veel opgravingen in de omgeving geweest)

Dag 4: via een stuwmeer  van de Ebro komen we aan de Cantabrische kust waar we eerst Santillana del Mar bezoeken (een Middeleeuws stadje), vlakbij de beroemde grotten van Altamira. Daarna naar de stad Santander

Dag 5: langs de noordkust, via Ribadesella, rijden we voor een bezoek naar Oviedo, de hoofdstad van het prinsdom Asturias en via een mooie route bereiken we León, alweer een belangrijke stop voor de pelgrims. Zeer de moeite van een bezoek waard is het Pantheon van de koningen bij de kerk van San Isidoro en natuurlijk de kathedraal en niet te vergeten de barrio húmedo (de "natte wijk" = vele barretjes)

kerkje centrum ZamoraDag 6: Zamora is vooral bekend door de processies van de Goede Week (Semana Santa). Een indrukwekkend museum heeft de meeste “pasos” (beeldengroepen) die die door de straten gaan in de diverse processies. Ook de kathedraal met een prachtige collectie wandtapijten slaan we niet over. Aan het eind van de middag rijden we naar Salamanca. Ook hier verblijven we 2 nachten

Dag 7: Salamanca. We hebben de hele dag voor deze prachtige stad met de Plaza  Mayor Salamancamooiste Plaza Mayor (Grote Markt) van Spanje – de oude Universiteit – de oude en nieuwe kathedraal etc. In de middag genoeg vrije tijd om te slenteren – een terrasje te pikken o.i.d (en vooral: mensen kijken)

Dag 8: eerst brengen we een bezoek aan de stad met de best bewaard gebleven stadsmuren van Europa: Ávila, tevens de stad van de H. Teresa van Avila (de kloosterhervormster).Na de middag rijden we via de Sierra de Gredos naar Toledo.

Dag 9: een groot deel van de dag bezoeken we de stad Toledo. Kerken, kloosters, 2 synagoges, musea, de kathedraal. We gaan ogen te kort komen in deze oude stad waar eeuwenlang de 3 culturen (Christelijk – Joods – Moors) vreedzaam naast elkaar hebben geleefd.

Dag 10: waarschijnlijk gaat de vlucht pas in de vroege avond dus is er nog gelegenheid om te winkelen in Madrid of een bezoek te brengen aan een museum voordat we naar de luchthaven Barajas rijden en we afscheid moeten nemen van Spanje en van elkaar.

Als er meer dan 20 personen inschrijven is er zelfs een korting van 4 % op de reissom. De totale reissom op deze datum is 839 € en heeft Half pension, d.w.z. logies en ontbijt + diner.

Denk erover na en laat mij weten of je interesse hebt. Iedereen mag mee, deelnemers Saanse les – echtgenoot/echtgenote – buren – vrienden – kennissen etc. etc. Enige vereiste is dat je een beetje goed ter been bent want we maken natuurlijk in elke stad een wandeling.

Als ik een richtlijn heb hoeveel mensen mee willen kan ik jullie gegevens doorgeven of jullie kunnen dan rechtstreeks boeken na overleg van mij met kantoor. Hoe dat gaat weet ik op dit moment nog niet. Ik moet even navragen wat het handigste is. Zegt het voort en ga mee op reis!!!!

Meer info evt. via mijn emailadres: [email protected]

Groetjes Tonny Egberts

(lerares Spaans in de winter en reisleidster bij De Jong Intra Vakanties in de zomer: een betere kombinatie voor een reis naar Spanje kun je niet hebben lijkt me)

Dit bericht komt tussen mijn blog van mijn reis naar Gambia. Dat blog is nog niet klaar: er komen nog een paar verhalen!!!!