Spanje en Portugal compleet (Kras) 10 dagen: dag 8

11 april 2017 - Lissabon, Portugal

Porto – Coimbra – Batalha – Fatima – Lissabon

We gaan voor de laatste keer op deze trip verkassen naar een ander hotel, naar Lissabon. Maar voor we daar aankomen hebben we nog 3 steden te bezoeken. Ons eerste bezoek is namelijk aan de stad Coimbra, aan de Mondegorivier met de Coimbra, universiteitoude universiteit en de beroemde bibliotheek. Rond 10 uur komen we daar aan (1,5 u rijden) en de stadsgids neemt ons mee van de benedenstad naar de heuvel waar de universiteit is gevestigd in een voormalig paleis van de koningen.  Koning Joao heeft de stad de universiteit geschonken in de 16e eeuw en tot begin 1900 konden studenten alleen hier studeren. Toen pas kwamen er universiteiten in Porto en in de hoofdstad Lissabon.

Voor de beroemde Barok bibliotheek is een reservering vereist en gelukkig doet deallemaal op de foto in hun typische studentenkledij stadsgids dat voor ons. Elke 10 min mogen er maximaal 60 mensen naar binnen en helaas is fotograferen verboden. We zien 3 mooie zalen  met plafondschilderingen, prachtige boekenkasten met Chinese motieven en zuilen ondersteunen de planken met zo’n 30.000 boeken. ’s Nachts komen er tafelkleden op de tafels want er zijn een 10tal kleine vleermuizen in de ruimtes die in de nacht zich te goed doen aan kleine insecten die anders in de boeken zouden kruipen!!!!

Torre de Cabra, een klok klinkt als het gemekker van een geitIn het voormalig paleis zijn een aantal klaslokalen – de Sala dos Capelos (de vroegere troonzaal) – de galerij aan de Patiokant is de Via Latina: hier mocht alleen Latijn worden gesproken – de barokke kapel Sao Miguel – de klokkentoren die Torre da Cabra wordt genoemd omdat een klok klinkt als het gemekker van een geit – en zelfs een gevangenis voor de studenten. De gevangen studenten mochten overigens wel de lessen volgen  en zij hoefden ook niet in de reguliere gevangenis. De deur er naar toe heeft zelfs een kattenluikje zodat de kat de muizen kon vangen. Bij ons 2e bezoek op 25 april, de feestdag, zijn er vele studenten verzameld om eindejaar foto’s te laten maken

We lopen via trapstraatjes naar beneden, langs de Sé velha, de kathedraal en bij folklore leeft nog in Portugaleen voormalige stadspoort komen we in het centrum. Ook hier de 2e keer, op 25 april, veel muziek en dans in de straten: de Anjerrevolutie van 1974 wordt herdacht. Door dit alles is het in het centrum heel gezellig (normaal ook al trouwens) en druk

de onvoltooide kapellenNa de lunch rijden we nog een uurtje verder naar het zuiden en stoppen we in Batalha. Hier staat een kerk met klooster gewijd aan Maria uit dankbaarheid na een overwinning op Spanje.In de kerk zijn de praalgraven van koning Joao I en zijn vrouw Filipa van lancaster en hun kinderen waaronder de beroemde Hendrik de Zeevaarder. In een zaal bij de kloostergang ligt het graf van de onbekende soldaat – de voormalige refter herbergt een militair museum en achter de kerk staan de Onvoltooide kapellen. Dit moest het pantheon worden voor de familie van koning Duarte maar er is nooit een dak op gekomen.

We zijn nu vlakbij Fátima en ondanks dat het niet in het programma staat gaan we Fatima, het grote plein met de kerk uit de jaren '50er toch een kijkje nemen. Dit jaar op 12 mei is het precies 100 jaar na de verschijningen van Maria aan 3 kinderen. Dus de Paus komt op 12 en 13 mei naar Fatima en de voorbereidingen zijn al in volle gang. Elke dag komen hier bedevaartgangers naar toe en het laatste deel, naar de verschijningskapel, gaat vaak op hun knieën. In de kerk (uit de jaren ’50 en ontworpen door een Nederlander) liggen de 3 kinderen begraven. Lucia is pas in 2005 gestorven maar de andere 2, broertje en zusje, zijn al op heel jonge leeftijd dood gegaan. Sinds een aantal jaren staat er ook een nieuwe kerk aan de andere kant van het immense plein.

Hierna is het nog zo’n 1,5 uur naar ons hotel in Lissabon: Hotel Roma aan de Avenida da Roma en vlakbij een metrostation. Goed hotel en goede ligging t.o.v. openbaar vervoer en de stad zelf en vlakbij het vliegveld.

Morgen nog een dagje Lissabon en daarna naar huis en als het lukt zet ik er nog 2 filmpjes bij  Filmpje 1   Filmpje 2