Spanje en Portugal compleet (Kras) 10 dagen: dag 7

10 april 2017 - Porto, Portugal

Porto

Ons hotel in Matosinhos ligt op een steenworp afstand van Porto. Er is ook niet zo Casa da musica van Rem koolhaasveel verkeer dus we zijn in 20 minuten bij Casa da Musica, een gebouw van Rem Koolhaas. Maar  liefst 100 miljoen gekost en het gebouw moet lijken op een meteoriet. De akoestiek in de concertzalen moet echter geweldig zijn. Even een fotostop en wachten op de stadsgids die ons een deel van de stad laat zien.

We rijden de hele Avenida de Boavista af, een brede boulevard met richting de waterkant mooie villa’s en dure hotels. We stoppen even aan de waterkant bij een fort wat in vroeger tijden de stad moest bewaken tegen piraten (Francis Drake heeft nogal huisgehouden in de wereld). Hier ook uitzicht op de haven van Matosinhos en het gebouw waar de cruiseschepen aanmeren.

beroemde boekwinkel LelloDan langs de rivier de Douro tot aan het museu electrico, het trammuseum van de stad. Er rijden overigens nog oude trammetjes door de stad. Via het Cristal Palace (nu sportcentrum) komen we in het centrum. Even uitstappen voor een rondje wandelen langs een mooie kerk met tegeltableau – de beroemde boekwinkel Lello waar de schrijfster van de Harry Potter boeken schreef en inspiratie opdeed (binnenkomen kost 4 € en dat geld krijg je terug bij aankoop – er staat altijd een lange rij wachtenden) – de Torre de clerigos (je kunt naar boven).

Vervolgens rijden we naar het plein voor de kathedraal om uit te kijken over het de schandpaalplein – het verhaal van de kathedraal te horen en van de schandpaal op het plein en dan lopen we naar het Sao Bento station waar we de vele tegeltableaus bewonderen.

Als je in Porto bent moet je natuurlijk ook naar de overkant van de rivier, Vila nova de gaia, waar alle porthuizen hun bodega’s hebben. We bezoeken beide keren Ramos Pinto en na uitleg over het proces en de verschillende soorten port gaan we natuurlijk ook proeven van een witte port en een tawny.

La Bolsa, Arabische zaalAls laatste bezoeken we de prachtige zalen van La Bolsa (bij mijn 2e bezoek aan de stad helaas gesloten want de ruimtes zijn te huur voor evenementen), het oude Beursgebouw.

De middag is ter vrije besteding (winkelen – koffie drinken in het beroemde café majestic – boekwinkel lello etc)

Ribeira, werelderfgoed UnescoAan het einde van de middag kunnen de mensen die willen mee op een boottocht langs de 6 bruggen over de rivier met uitzichten over beide kades en de avond sluiten we af met een maaltijd in een restaurant aan de waterkant: Chez lapin. Keuze uit vis of vlees en de porties zijn heel groot. Van de zalmmoot die ik krijg kunnen wel 2 mensen eten.

Als verrassing neemt de chauffeur Felipe van de 2e trip ons mee om een foto te en als verrassing fotostop boven aan de brugmaken vanaf de bovenkant van de Ponte Don Luis I vanaf de Gaia kant met uitzicht op de verlichte brug en de stad.

Een geslaagde dag!! Morgen via Coimbra – Batalha – Fatima naar Lissabon