Spanje en Portugal compleet (Kras) 10 dagen: dag 6

9 april 2017 - Porto, Portugal

Santiago – La Toja – O’Grove – Ponte de Lima – Bom Jesus, Braga – Porto

La Toja, schelpenkerkEven na 9 uur rijden we weg richting het zuiden. We gaan vandaag de grens over naar Portugal maar voor die tijd hebben we nog een aantal dingen te doen in Spanje. Allereerst gaan we naar het schiereiland la Toja, beroemd om het geneeskrachtig water ( er kwam ooit een zieke ezel genezen terug van het eiland) en de zwarte zeep (waar je zelfs schoon van wordt). En: er staat een klein kerkje helemaal bedekt met Jacobsschelpen gewijd aan de heilige van de dronkenlappen: de H. Caralampio in een mooi park. Mooie villa’s ook en een aantal dure hotels voor gasten die willen baden.

We drinken een kopje koffie op een terrasje en dan gaan we de brug weer over naar aan elke lijn hangen mosselen, oesters of jacobsschelpenO’Grove: vroeger een eiland maar nu door een zandengte verbonden met het vasteland. We gaan hier een boottocht maken over de ria de Arousa, de brede uitmonding van een rivier en een beetje te vergelijken met de fjorden in Noorwegen.

de meeuwen lusten ze ookHier wijdt men zich, op vlotten, aan de kweek van mosselen – oesters – jakobsschelpen aan lijnen, de zogenaamde hangcultuur die tegenwoordig ook wordt gebruikt in Zeeland. We varen naar een vlot, krijgen uitleg over de kweek en dan volgt er een tocht oer de ria en kunnen we genieten van het eten van de mosselen (en zoveel we willen). Ik heb gezorgd dat er brood aan boord is en voor wie geen mosselen lusten is er wat ham en kaas. Tijdens de 2e trip zien we zelfs dolfijnen!!!!! Na een aantal glazen wijn (inclusief)  gaat het feest pas echt beginnen aan boord en er wordt gedanst – in polonaise gaat het over de boot en iedereen vermaakt zich prima.

Op deze manier benutten we de lunchpauze en kunnen we daarna via de kustroute Combarro, de hórreos (voorraadschuurtjes) tot aan de zeekantnog een kijkje gaan nemen in het vissersdorp Combarro: hier staan de typische graanschuurtjes van Galicië, de hórreos, tot aan de waterkant. Dit stadje wordt druk bezocht door voornamelijk Spanjaarden en aangezien het zondag is zijn de straten overvol en de restaurantjes worden druk bezocht.

Ponte de Lima, Portugal, Romeinse brugHierna is het niet ver meer naar de grens met Portugal. Bij Tui steken we de grensrivier over (de Minho) en gaan we een kijkje nemen in Ponte de Lima, aan de Lima rivier . Volgens de Romeinen was deze rivier de Lethe: de rivier van de vergetelheid. Als je er over zou zwemmen zou je geheugen weg zijn. De Romeinen durfden hier niet over totdat de aanvoerder naar de andere kant zwom en de namen herinnerde van de mannen aan de andere kant. Nu een stadje waar het elke zondag heel druk is:  rommelmarkt – markt met producten uit kruidenierde streek en de 2e keer als ik er ben is er een grote folkloristische manifestatie in het kader van de Nationale feestdag 25 april (Anjerrevolutie). Dans- en muziekgroepen presenteren zich in de stad en dansen op verschillende plaatsen in het centrum. Genieten!!! Naast een paar foto’s ga ik proberen een filmpje te plaatsen op dit blog.

Filmpje 1   Filmpje 2

Nog 1 bezoek staat op het programma voor vandaag: de Via Sacra, de Heilige weg, bij de kerk van Bom Jesus do Monte in Braga. De bisschop van Braga heeft in 1722 de trap aangelegd naar het heiligdom boven op de heuvel. Je moet de trap Bom Jesus, Braga: Via Sacraeigenlijk van beneden naar boven lopen maar wij doen het andersom want het is te vermoeiend voor ons Nederlanders. De kapellen zijn de staties van de kruisweg – er zijn fonteinen die de 5 zintuigen voorstellen en de 3 deugden: geloof – hoop en naastenliefde en in totaal lopen we 574 traptreden naar beneden!! Genoeg  beweging gehad vandaag dus de volgende stop is het hotel in Matosinhos. De voorstad ligt tegen Porto aan, de buitenlijn van de metro stopt voor de deur. We hebben vandaag geen diner inclusief maar een aantal gaan (met mij0 eten in Mauretania real. Vis en vlees tegen een zeer redelijke prijs en op een paar minuten lopen van het hotel. Morgen bezoek aan Porto

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl