Spanje en Portugal compleet (Kras) 10 dagen: dag 5

8 april 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

8 april (en 22 april): Santiago de Compostela

Om half 10 rijden we naar het centrum van Santiago. We mogen slechts op 1 bepaalde plaats uitstappen en dan een stukje lopen naar het plein voor de kathedraal. Jacobus heeft kort na de Hemelvaart hier een tijd gepredikt en na zijn dood is hij door 2 leerlingen weer terug naar Spanje gebracht en hier begraven. De Jacobus als Morendodereerste pelgrims kwamen naar zijn graf en er werd een kerk gebouwd. Graf wordt vergeten totdat een ster een kluizenaar naar het graf leidt (9e eeuw) en de devotie begint opnieuw. De apostel helpt ook nog eens een christelijk leger aan de overwinning op de Moren als hij verschijnt als een ruiter en een aantal moren dood. Zijn bijnaam is vanaf dat moment: Matamoros (Morendoder)

Er komen nog steeds elke dag vele pelgrims om het graf en de kerk te bezoeken en zijn beeld te omhelzen boven het hoofdaltaar. Om 12 uur is er elke dag een pelgrim mis waarin wordt vermeld hoeveel pelgrims er waarvandaan zijn aangekomen, b.v. Nederlanders vanaf Bilbao etc. Als er groepen zijn die 350€ willen betalen voor het zwaaien van het wierookvat (botafumeiro) dan gebeurt dat op het einde van de mis. Helaas gebeurde dat niet de eerste keer dat ik hier was (8 en hoog en met hoge snelhedapril) maar de 2e keer (vandaag 22 april) hadden we geluk. Er was een speciale mis bezig om 10 u vanwege een familie die iets te vieren had en de hele groep kon een deel van die mis bijwonen en het gebeuren met het wierookvat gadeslaan. En tijdens de pelgrim mis om 12 uur was het weer zover. De kerk was stampvol met net aangekomen pelgrims (veel jongeren) en weer konden de mensen het zwaaien zien. Ik zal een paar foto’s proberen bij te voegen en wellicht een video. 8 “tiroleiros” moeten aan de touwen trekken en na afloop worden de touwen weer op ingenieuze manier aan de muur bevestigd.

tapas etenHet is heerlijk weer en koffie drinken en eten kan op het terras. Ik heb echter in de Rua de Franco een barretje gevonden met de heerlijkste montaditos (tapas op een sneetje stokbrood). De meesten kosten tussen de 1,35 € en 1,75€ en zijn heerlijk!!!!!

Sinds 2 jaar is het pelgrim museum verhuist van een gebouw aan de rand van de stad naar het gebouw van voorheen de Bank van Spanje. Zeer interessant en zeer mooi opgezet. Alles over de verschillende fases van de kerk – de verering van Jacobus en veel info over de geschiedenis.

Om 4 uur spreek ik altijd met de groep af om het museum van de kathedraal te bezoeken: kapel met relikwieën – de bibliotheek met een aantal codexen waaronder de verschillende gedaantes van jacobus: pelgrim - bisschop - Morendodereen deel van de Codex calictus uit de 12e eeuw – de kapittelzaal – religieuze kunt en een aantal zalen met gobelins naar kartons van o.a. Rubens – Teniers en Goya.

Om half 6 is het weer tijd om terug te lopen naar de parkeerplaats en terug te rijden naar het hotel. Een wel bestede dag. morgen naar Portugal via La Toja en O Grove (met een tocht per boot langs de mossel- jakobsschelpen - oesterkweek plaatsen op vlotten