Spanje en Portugal compleet (Kras) 10 dagen: dag 4

7 april 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

7 april: León – Ponferrada – O Cebreiro – Lugo – Santiago de Compostela

Hostal San Marcos, parador van LeónHet is heerlijk weer, hoewel in de ochtend nog een beetje koud. Voor we de stad verlaten houden we eerst nog een fotostop bij Hostal San Marcos, vroeger en hospitaal voor zieke pelgrims en het diende ook als overnachtingsadres voor de (Katholieke) Koningen op hun pelgrimstocht en nu is het een luxe parador (staatshotel). Voor het gebouw staat een standbeeld van een pelgrims die gelukzalig naar de hemel kijkt: de stad der gelukzaligheid heeft hij in ieder geval gehaald.

Via de snelweg gaan we op weg naar het noordwesten en via Astorga (al in de calle del reloj, klokkestraatRomeinse tijd op een kruispunt van wegen) komen we in het gebied El Bierzo. Bekend om mijnbouw – hoogovens maar ook van fruit (appels en peren) en de grootste plaats is hier Ponferrada: de Tempeliers (monjes guerreros – vechtende monniken) moesten hier de ijzeren brug (Pons ferrata)  bewaken over de rivier de Sil en de pelgrims beschermen. Een deel van hun kasteel, bij de brug maar die is ondertussen vernieuwd, is nog over en een aantal mensen gaan het gebouw bezoeken. De rest heeft uitgebreide koffiepauze in het oude centrum. Mooi pleintje met wat terrassen – Klokke straatje – pleintje met een kerk van Onze Lieve vrouw van de steeneik met standbeeld van een tempelier die ooit een beeld van Maria vond in een (je raadt het al) een steeneik.

kerkje uit de 9e eeuwIn mijn 2e reis (waar ik nu mee bezig ben) ben ik niet hier gestopt maar in een bergdorpje net in Galicië: O Cebreiro, op 1300 m hoogte. Hier staan nog wat pallazos, typische huisjes overgeleverd nog uit de Keltische tijd met rieten daken. Stonden vroeger in hun dorpjes = castros en een aantal waren nog tot de jaren `70 in gebruik. Dit is de eerste kennismaking van de pelgrims op weg naar Santiago met Galicië. Met een mooi oud kerkje uit de 9e eeuw – wat logementen voor de pelgrim – gelegenheden om te eten en te drinken en met een mooi uitzicht.

Daarna onderweg naar Lugo, de enige stad in Europa met nog Romeinse stadsmuren van 11 m hoog en 4 tot 5 meter breed. Je kunt er op verschillende een groot deel is te lopenplaatsen op om er over een lengte van ongeveer 2 km over te lopen. Hier ook een mooie oude Romaanse kathedraal met een beeld van O.L. Vrouw met de grote ogen. Tijdens mijn 1e bezoek staan de “pasos” al klaar voor de processies van de Goede Week. De 2e keer is alles in de kerk weer als normaal. We lunchen hier ook en dan gaan we op weg naar Santiago de Compostela. Onderweg komen we vele pelgrims tegen en op vele plaatsen zijn de herbergen (refugio) te zien voor de pelgrim.

De “camino”  tussen Lugo en Santiago loopt o.a. langs Palas de rei en Melide. Morgen zijn we de hele dag in Santiago de Compostela