Spanje en Portugal compleet (Kras) 10 dagen: dag 3

6 april 2017 - León, Spanje

6 april: Salamanca – León

Was het gisteren al redelijk koud in El Escorial, in Salamanca (op 850 m hoogte) is het in de ochtend nog vreselijk koud. Bovendien doet de wind ook nog een poging om het nog kouder te laten voelen. We hebben afgesproken met Martoke die lsinds 1992 in Salamanca woont en nu de enige Nederlands sprekende gids is in de stad. Zij leidt ons rond en vertelt zeer enthousiast over alle dingen in de stad die we gaan bezoeken.

Casa Lis, museum art decoEerst staan we stil bij het gebouw waarin alles te lezen is over de Burgeroorlog. Franco woonde een tijdje in de stad tijdens die oorlog en als je een beetje tegen het regime was kon je een baan wel vergeten. En niet alleen jij maar ook je kinderen en kleinkinderen. Ik heb er ooit een bezoekje gebracht en gelukkig komt nu alles in de openbaarheid. Daarnaast is een prachtig art deco gebouw met een mooie collectie jugendstil / art deco (een aantal van ons zal in de vrije tijd daar een bezoekje gaan brengen. In de tuinen van Calixto en Melibea (een lokaal Romeo en Julia verhaal) zien we nog een stukje van de oude stadsmuren.

Natuurlijk zien we de beide kathedralen van buiten. Aan de gevel van de nieuwe en dit is ook een grapje, een beest met en ijsjekathedraal zijn in de laatste renovatie wat leuke details aan toegevoegd: de Spaanse astronaut die in 1992 de ruimte in ging – een beest met een ijsje – een konijntje etc. daarna naar de gevel van de universiteit waar iedereen de kikker moet zoeken op een doodshoofd. Als je die zelfstandig vindt als student zul je ooit slagen en ook nog je wederhelft (media naranja) vinden en trouwen.

Bij de Escuelas Menores is in een ruimte de hemel van Salamanca te zien: fresco’s met o.a. sterrenbeelden afkomstig van een ander gebouw. Het huis met de schelpen staat in de steigers (Casa de las conchas) – de clerecia waar veel gebouwen voor moesten wijken is nu een privé-universiteit (Opus dei??) en via de mooiste Plaza mayor van SpanjePalacio Monterrey (nu van de familie Alva) komen we op de mooiste Plaza Mayor van Spanje, bijna vierkant en het wordt beschouwd als de huiskamer van de tad

Hier hebben we vrije tijd en de groep splitst zich op. Bezoek aan: universiteit – casa Lis – de kathedralen – de beklimming van de torens van de kathedralen wat ik normaal ook altijd mee loop maar mijn knieën zeggen nee, inhouden, je moet nog maanden mee.

Op tijd vertrekken we via de snelweg naar het noorden. Onderweg een korte stop voor een broodje en dan komen we rond 4 u aan in León, onze volgende halteplaats.

We gaan eerst inchecken en de koffers op de kamer zetten zodat de chauffeur deen León in het jaar 2000 bus kan gaan parkeren. We zitten namelijk in het centrum en gaan alles te voet doen.

We lopen dus naar het plein waar de binnenstad begint. Hier staat een grote maquette met de plattegrond van León in het jaar 1 – het jaar 1000 – het jaar 2000.Op hetzelfde plein een bank je waar de grote architect Gaudí zit te werken aan een tekening voor het ontwerp van een paleis (nu een bank) met natuurlijk St. Joris met de draak aan de voorgevel.

Ik heb een tijd moeten afspreken om het Pantheon van de koningen van León te kunnen zien met fresco’s uit de 13e eeuw (de sixtijnse kapel van de fresco’s wordt het wel genoemd). Foto’s maken verboden helaas maar we zien ook de kerkschatten en het kistje waarin de beenderen zaten van de H. Isidoro, in de 7e eeuw bisschop van Sevilla en schrijver van de 1e encyclopedie waardoor hij een aantal jaren terug is uitgeroepen tot patroonheilige van internet (geen grapje)

vanmorgen zo koud in Salamanca, nu eindelijk zon en warmteDe kerk die erbij hoort is een aantal jaren geleden opgeknapt en de banken waar de mensen op zitten hebben zelfs verwarming gekregen. Dat is voor vandaag niet nodig want de kou is uit de lucht – de zon is er – de temperatuur zal de rest van de week alleen nog maar stijgen.

We maken een ommetje door de barrio húmedo (natte wijk vanwege de vele barretjes), langs de plaza Mayor en dan gaan we de kathedraal in. De kerk is een belangrijke plek voor de pelgrims naar Santiago de Compostela. Er zijn vele pelgrims in de stad die allen voor de grote hitte begint op de bestemming willen zijn. De rest van de dag is vrij voor terrasjes etc. Morgen via Ponferrada en Lugo naar Santiago de Compostela