Sikasso

14 februari 2011

dinsdag en woensdag waren we dus te gast op het woonerf van Janette en Abou in Sikasso.

We hadden 2 laptops bij ons die waren geschonken door een bedrijf van haar dochter in Amsterdam voor de computerlessen in het jeugdcentrum miriyawale (op die naam kun je inloggen voor meer info of via malimusic.org ) Vorig jaar waren ze gedwongen te verhuizen en het nieuwe centrum hadden we dus nog niet gezien. Natuurlijk hadden we ook wat schriftjes, (kleur)potloden, gummetjes, ballonnen etc. bij ons en Nino en Luca hadden een tas vol autootjes uitgezocht voor de kinderen.

Tijdens schooldagen kunnen de kinderen terecht vanaf 3 u 's middags om te spelen, te voetballen, aan theater te doen etc. Overdag is er ook computerles voor de ouderen en een aantal meisjes volgen een naaicursus. Ook is er een theatergroep actief.

Wij hebben het bezoek aan het centrum ook meteen benut om een was te draaien in de machine. Die wast zonder een centrifuge maar die heb je in Afrika ook niet echt nodig. Dat is verspilde energie: uitwringen en op het dak in de zon hangen en een paar uur later kun je de was alweer opvouwen. Dat was heel handig na een week op het festival in Segou.

De kinderen waar heel blij met de spulletjes, vooral met de autootjes en niet alleen de jongetjes. Er werd meteen heel druk gespeeld en alle kindjes wilden zo veel mogelijk autootjes in hun handen hebben. Ik zal eens kijken of ik er foto's bij kan plaatsen.

De kinderen hebben ook nog 2 toneelstukjes voor ons opgevoerd. Ik had ze al een keer zien oefenen in het Frans dus ik wist waar het overging maar de opvoering was in het Bambara zodat ook alle kinderen van het centrum de tekst mee konden volgen. De meeste kinderen leren namelijk pas Frans als ze naar school gaan en dan ook nog niet altijd al te best.

tijdens ons verblijf kreeg Janette ook nog het goede nieuws dat ze een schenking van een fonds in Nederland hadden gekregen om in de zomermaanden een zomercursus te starten voor de kinderen, in 3 maandelijkse groepen o.l.v. leraren in opleiding en gediplomeerden. Kinderen hebben namelijk meer dan 3 maanden zomervakantie (vanwege de hitte en deels regentijd). Goed nieuws dus!!!!

Ik ga weer proberen dit te plaatsen en dan volgt er later nog een bericht over van alles en nog wat en over de laatste avond in Bamako

groetjes Tonny

1. Jan jansen:
    20 februari 2011
    Wat 'n gedoe Tonny, wanneer heb je echt vakantie?
    gr.