Schotlands Low- en Highlands 16 – 25 juli 2015 dag 9 - 10

24 juli 2015 - Newcastle Upon Tyne, Verenigd Koninkrijk

10 daagse Schotlands Low-and Highlands

Dag 9 - 10: 24 – 25  juli. Peebles – Melrose – Jedburgh – Newcastle – Ijmuiden

De laatste dag alweer in Groot Brittannië. Na een heerlijk ontbijt nemen we afscheid van het prachtige hotel in Peebles en rijden we door een mooie omgeving: de Tweedvallei. De Tweed is de belangrijkste rivier in de Borders (grensgebied Schotland – Engeland) en het stadje Galashiels is hier het centrum van de wolindustrie. Een van de belangrijkste schrijvers uit begin 19e eeuw had hier zijn landhuis, Abbothsford House, waar hij de laatste 20 jaar van zijn leven woonde: Sir Walter Scott. Hier vlakbij bevindt zich ook Scott’s view: op de plaats waar vroeger een Keltisch klooster stond, nu een uitzichtpunt.

het was de Onze Lieve vrouwe kerk van voor de reformatieWij bezoeken Melrose abbey, gelegen midden in het stadje Melrose. Het is een van de bekendste abdijruïnes van Schotland  en het was, voor de reformatie, een kerk gewijd aan Onze Lieve Vrouw. Cisterciënzer monniken kwamen zich hier in de 12e eeuw vestigen maar de kerk werd eind 14e eeuw verwoest door de Engelsen, wel weer opgebouwd maar de genadeslag kwam halverwege de 16e eeuw: Hendrik de 8e, zeer anti-schots geworden omdat zijn zoon niet mocht  trouwen met de baby Maria (de latere Queen of Scots) liet de abdij verwoesten

Ik bezoek met een aantal mensen de ruïne, zeer fotogeniek met mooie details en waterspuwer is een varken met een doedelzakje kunt de toren ook nog op. Daar heb je uitzicht op een van de waterspuwers: een varken dat speelt op een doedelzak. Het is vandaag prachtig weer en we hebben voldoende tijd om heerlijk in het zonnetje te genieten van een kopje koffie voor we verder rijden. We hebben nog maar een klein stukje te rijden naar de laatste stop: Jedburgh.

Jedburgh: huis van Mary, Queen of ScotsDit is de laatste plaats van enige omvang in zuid-Schotland en vaak in oorlog met Engeland. Ook hier de ruïne van een abdij maar van afstand lijkt het gebouw intact: dak erop en klaar is kees  lijkt het wel. Maar wij komen voor het Mary’ Queens of Scots house: Koningin Maria Stuart kwam hier in de 16e eeuw naar toe voor een rechtszaak en betrok het modernste huis van het dorp. Het had sanitaire voorzieningen. Ze werd echter ziek en haar 4 hofdames (alle 4 heetten ze Mary) moesten haar hier een maand lang verzorgen. Het huis is gratis te bezoeken en de tuin is ook prachtig met vele bankjes om even in het zonnetje te zitten

Hier lunchen we ook en dan gaat het, via een fotostop aan de grens met Engeland, grens Schotland - Engelandeerst naar de luchthaven van Newcastle (11 mensen gaan terugvliegen) en dan naar de ferryhaven voor de overtocht naar IJmuiden.

We zijn op tijd om in te checken aan de balie maar er gaan ook honderden scouts naar Nederland voor een kamp bij Haarlem en daardoor duurt het even voor we aan boord zijn. Op de heenweg hebben we overnacht in de King os Scandinavia en nu zitten we op de Princes. Wij allemaal vinden het buffet een paar klassen beter op deze boot en we smullen dan ook van al het lekkers. Voor mij betekent het 2 keer een bord met allerlei heerlijkheden vis  en een toetje.

bezoek aan de machinekamer!Na het eten vraag ik aan de receptiedame of het mogelijk is om met een gast van mij op de brug te mogen bij de kapitein maar die heeft het te druk. We mogen tot onze stomme verbazing wel een kijkje nemen in de machinekamer!! Nooit geweten dat het mogelijk was. We krijgen eerst een uitleg over alle metertjes en schermen in het controlegedeelte en dan mogen we, met oordoppen in, naar de echte machinekamer waar we de 4 motoren zien en alles wat maar bij een varend schip een van de 4 motorenkomt kijken, inclusief de schroef en de pompen die van zout water zoet drinkwater maken. Wat een ervaring!! Ik heb weer (met hulp van Dirk) een filmpje gemaakt van alle stukjes die ik bij dat bezoek heb gemaakt. dat is de laatste toegevoegde video!

Het is een rustige nacht op zee met een paar keer wat schommelingen. Er is een storm op komst maar die zijn wij gelukkig een paar uur vooruit. We kunnen dus genieten van een heerlijk ontbijt op zee en langzaamaan zien we de kust van Nederland  dichterbij komen.

Om 10 uur kunnen we van boord en als de bus als voorlaatste voertuig ook van de boot af rijdt kunnen we aan het laatste deel van de reis beginnen.

4 mensen hebben hun eigen vervoer in IJmuiden staan en de rest gaat mee naar Amsterdam Slotervaart waar weer een aantal mensen uitstappen – dan naar Utrecht aar o.a. ik uitstap en de laatsten gaan mee naar Rotterdam.

Het zit er weer op. Ik ben eindelijk na een paar jaar afwezigheid weer eens in Schotland geweest en ik heb het heerlijk naar mijn zin gehad. Hoezo altijd slecht weer! We hebben zeggen en schrijven 10 minuten de paraplu moeten gebruiken tijdens de lunchpauze in Glasgow en verder hebben we veel zon gezien en natuurlijk ook de nodige wolkenpartijen.

Voor herhaling vatbaar!!

Het wordt nu een poosje rustig op het blog want de maand augustus is altijd rustig wat groepsreizen betreft.

1. Corrie:
    4 augustus 2015
    Je verdient meer van die mooie reizen naar Schotland, je verslag laat ons meegenieten.
  2. Tonny:
    6 augustus 2015
    Ja Corrie, als ze dat op kantoor ook maar eens vonden. teveel concurrentie op de paar reizen die er zijn en ik zit niet het dichtst bij het vuur helaas
  3. Petra Ruesink:
    16 augustus 2015
    Erg leuk zo' n reisverslag. Kun je de hele reis nog eens weerbeleven. Ook de diapresentatie van de foto's vind ik erg mooi. Indrukwekkend ook die beelden van de terugreis op de ferry. Gelukkig waren jullie vóór de storm terug. Heb nog wel even aan jullie gedacht... Gr. Petra