Schotlands Low- en Highlands 16 – 25 juli 2015 dag 8

23 juli 2015 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

10 daagse Schotlands Low-and Highlands

Dag 8: 23 juli. Pitlochry – Queensferry – Edinburh – Peebles

Na 3 nachten in Pitlochry te hebben geslapen gaan we vandaag weer met de koffers in de bus vertrekken. We hebben nog 1 overnachting in de buurt van de Schotse hoofdstad en dan gaat het weer huiswaarts. Via Perth gaat het recht naar de spoorbrug ver de Firth of Forthhet zuiden en we bereiken Edinburgh pas als we de Firth of Forth zijn overgestoken via de lange verkeersbrug. We zien dan links van ons de markante spoorbrug (goed als achtergrond voor een groepsfoto) en rechts van de brug waar we op rijden zijn ze een nieuwe brug aan het aanleggen. Benieuwd wanneer die klaar moet zijn.

Aan de enen kant van het water ligt Queensferry North en wij stoppen in Queensferry south. Via een smalle hoofdstraat (met kasseien) bereiken we dan namelijk de waterkant waar we mooi uitzicht hebben op de spoorbrug. We nemen groepsfoto bij de spoorbrughier dan ook de groepsfoto en we hebben tijd om een kopje koffie te drinken (en voor de meesten van de groep ook met wat lekkers erbij). Op deze manier kunnen we namelijk meteen doorrijden naar het centrum van Edinburgh. Normaal rijden we dan de royal mile helemaal af zodat de mensen een goed beeld krijgen van het oude deel van de stad maar binnenkort is er weer Tattoo op het terrein van het kasteel dus een groot deel van de straat is al afgesloten voor het verkeer.

Holyrood HouseDus rijden we alleen via Georgestreet en Princes street naar het begin van de Royal Mile = Holyrood house, de residentie nog steeds voor de koningin als ze in de stad is, en na een klein stukje van de Mile moeten we er bij de brug over het station er weer af. Bij Waterloo Place kunnen we dan uitstappen en kan iedereen de stad op eigen gelegenheid gaan verkennen. Er zijn genoeg mogelijkheden: winkelen – royal Mile met de mooie markante gebouwen – musea – wandelen – rondkijken etc. etc.

Ik ga zelf ook een flink stuk lopen, zie tussen de 2 musea aan Princes street folklore en loop daar naar boven de Royal Mile op. Kathedraal – Gemeentehuis – paleis van justitie en ik ga even een kijkje nemen bij de greyfriars begraafplaats. hondje Bobby bleef 14 jaar waken bij het graf van zijn baasjeHier heeft hondje Bobby 14 jaar gewaakt bij het graf van zijn overleden baasje en de hond zelf mocht hier later ook begraven worden. Daar vlakbij is ook het café waar het eerste deel van de Harry Potter boeken werd geschreven. Af en toe valt er een klein buitje regen maar iedereen heeft kunnen doen wat op zijn / haar programma stond als we om 4 uur de stad weer uitrijden.

onze laatste overnachting in Hydro hotel PeeblesHet is niet zo heel ver naar Peebles, in de Tweedvalllei waar we slapen in het Hydro hotel Peebles.. Een prachtig gebouw in een mooie omgeving en al meer dan 100 jaar oud is het in beide Wereldoorlogen zelfs gebruikt als noodhospitaal. Het uitzicht is naar alle kanten prachtig, de meesten van ons hebben een balzaal als kamer – het eten smaakt verrukkelijk (zalmpaté – kip – kaasplankje) – en ’s avonds is er live-muziek. Wat een heerlijkheid om hier de laatste nacht op het land door te brengen.

Morgen via Melrose abbey en Jedburg naar Newcastle voor de overtocht naar IJmuiden (en er wordt storm verwacht!!)

Ik heb (met de onmisbare hulp van Dirk) een compilatie gemaakt van mijn filmpjes en op het blog gezet. Nog een beetje hobbelig maar het is dan ook gefilmd met mijn (nieuwe) telefoon en sommige stukjes ook vanuit de rijdende bus

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl