Schotlands Low- en Highlands 16 – 25 juli 2015 dag 3

18 juli 2015 - Ayr, Verenigd Koninkrijk

10 daagse Schotland: Low-and Highlands

Dag 3: 18 juli.  Culzean castle – Alloway

Op het programma staat vandaag een bezoek aan Culzean castle. Leuk, want voor mij helemaal nieuw. Ik ben wel ooit in Ayr en Arran geweest maar dat was tijdens mijn eerste Schotlandreis en dat is al heel wat jaartjes geleden. Ik kan me dat bijna niet meer herinneren, ook al omdat ik er later nooit ben terug geweest. De weg erheen gaat helemaal langs de kust met zicht op het eiland Arran (staat morgen op het programma) en we kunnen een paar keer stoppen voor een foto

Culzean castleCulzean castle is eeuwenlang verbonden geweest met de Kennedy clan (Graven van Cassilis) en eens stond aan de zeekant, op een rots en in een zeer groot park een 16e eeuws fort. Tussen 1777 en 1792 is het totaal verbouwd door de architect Robert Adam en hij kreeg helemaal de  vrije hand van de Graaf en geld noch moeite werd gespaard. Men moest kunnen zien in welke goede doen de Graven waren. Helaas was de architect een paar maanden voor de afronding gestorven en heeft hij de voltooiing dus nooit gezien.

Het is een gigantisch complex: kasteel, wat te bezichtigen is en wat wij natuurlijkhet kasteel: Culzean ook doen – in de voormalige stallen kun je nu koffie drinken – in het bezoekerscentrum (een 18 eeuwse grafelijke hofstede) zijn winkeltjes en een restaurant – de ommuurde tuin was vroeger de moestuin – een hertenkamp – een zwanenmeer – een vogelhuis – een oranjerie - een kwekerij voor camelia’s en een heel groot park  waar je lange tijd heerlijk kunt wandelen.

de wapenkamerOp een paar plaatsen kun je naar beneden lopen naar een stukje strand (een met het boothuis – een met het eigen gashuis)

Eerst zijn we met de hele groep het kasteel ingegaan en hebben we de prachtige zalen bewonderd, zoals de wapenzaal – de bibliotheek – verschillende salons waaronder een ronde, met uitzicht op zee – slaapkamers en kleedkamers en natuurlijk de grote keuken met vele koperen pannen en grote spitten om te roosteren / grillen.

Hierna was het tijd voor koffie en vervolgens kon ieder zijns weegs gaan om de het grote park aan zee, hier met huis voor kinderkampentuinen en het park te doorkruisen of om de klippen en het strand te bezoeken. We zijn er dus tot ver na lunchtijd gebleven.

Het is namelijk maar een korte rit terug maar we moeten nog even stoppen in het voorstadje Alloway (vroeger een voorstadje) waar de populaire Schotse dichter Robert Burns is geboren. Zijn geboortehuis, een kleien cottage, is te bezoeken en er is een museum aan hem gewijd. Maar het is rivier Doon, in Allowayook zaterdag en bij het riviertje  de Doon is een kerk waar net een bruid uitkomt en in het hotel aan het water is een andere bruiloft aan de gang: elke man in kilt!! En ik heb niet de kans gekregen er onder te kijken. Hier, in een mooie rozentuin staat het monument voor de dichter en aan de overkant de ruïne van een oude kerk met kerkhof waar figuren uit Auld kirk, de oude kerkzijn erk ’s nachts de duivel en heksen tegenkwamen (spooky!!!)

Dan terug naar het hotel om een beetje op te frissen voor het avondeten.

Ik heb weer heerlijk gegeten: paté met tomatenrelish – zalm met groente – merengue met ijs en perzik. Jammie

Morgen op tijd opstaan – om 7 u ontbijten en om 8 uur op weg naar Androssan voor de ferry naar het eiland Arran. Daarover morgen dus meer

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl