Schotlands Low- and Highlands 16 - 25 juli 2015 dag 2

17 juli 2015 - Ayr, Verenigd Koninkrijk

10 daagse Schotland: Low-and Highlands

Dag 2: 17 juli.  Newcastle – Hadrian’s wall – Gretna Green – Dumfries – Ayr

Na een zeer rustige nacht op het water worden we  (Nederlandse tijd) om 8 uur gewekt via de intercom. De ontbijtruimte op de boot is kort na achten al helemaal bezet en mensen staan zelfs in de rij. Het is heel druk op de ferry.

oefening met de reddingsbootTegen 10 u komen we aan in Newcastle en vlak voordat we de Tyne opvaren om aan te meren wordt er een reddingsboot neergelaten met 4 personeelsleden aan boord om de oefenen. Zij worden te water gelaten, moeten een stukje varen en dan weer proberen de lijn met de fender te pakken om weer omhoog getakeld te worden. Mooi om te zien vanaf dek 9 achter het raam! Zo vaak met deze boot over gevaren en nooit eerder gezien.

Onze bus is al heel snel van de boot af maar elke voetpassagier moet met het paspoort door de controle: Engeland is geen Schengen, en dat duurt even tot de laatste persoon van de groep in de bus zit. Pas dan gaat de klok een uur terug en gaan we op weg naar het vliegveld van Newcastle. Daar zitten namelijk nog 11 personen te wachten om mee te reizen met ons.

Om half 11 (Engelse tijd) kunnen we dan met de volledige groep aan de rit en nog een restant van het fortbeginnen richting Hexham. We blijven echter niet op de doorgaande weg want op de Bweg die evenwijdig loopt zijn de resten te zien van Hadrian’s wall uit de 2e eeuw na Chr., aangelegd om de opstandige Picten in Schotland in toom te houden.

Grote stukken van de muur zijn weg maar over het tracé loopt ook een langeafstand pad en we zien inderdaad een aantal mensen wandelen. Delen van een aantal Romeinse forten langs de muur zijn gedeeltelijk bewaard gebleven en Housesteads fort: onderdeel Hadrian's wallwe stoppen dus bij Housesteads fort. Dit ligt een beetje hoog tegen een helling aan en met een aantal lopers ga ik wandelen naar de  resten die zijn overgebleven. De anderen blijven bij de winkel / café / toiletten voor een kopje koffie. Het waait behoorlijk maar het is droog dus een fikse wandeling na een nachtje op de boot is wel heerlijk om te doen.

Dan is het zo’n 45 minuten naar de Schotse grens bij Gretna Green en is het trouwen in Gretna Green bij de smidlunchtijd. Wij zijn echter niet de enigen die hier het huis van de smid willen zien waar vroeger de stelletjes konden trouwen zonder toestemming van hun ouders als ze nog minderjarig waren. Ook Nederlanders zijn hier in het verleden zo getrouwd bij de smid boven het aambeeld om het huwelijk te bezegelen. Voor de grap kun je dat met een groep nog doen maar duizenden trouwen hier ook voor het echie, het is nu een reguliere trouwlocatie. Als we aankomen rijden zien we zelfs een bruidspaar. Ook de doedelzakspeler staat er natuurlijk en buiten dat we hier lunchen zijn er ook een aantal winkels met mooie spullen waar de mensen niet zijn weg te slaan.  (whisky – kleding – souvenirs – lokale producten zoals jam, koekjes en mosterd etc. etc. )

een oud kerkje,  onderweg naar AyrDan volgt het laatste stukje naar het westen, naar onze eindbestemming. Na Dumfries verlaten we de doorgaande weg en nemen we de toeristische route (binnendoor) naar Ayr en komen we langs slapende dorpjes – kerkjes waar nog maar 1 x per maand een dienst wordt gehouden – een stuwmeer etc. Een prachtige route om te rijden (zie de video die ik op het blog heb geplaatst – ik heb een nieuwe telefoon met mooi beeld waar ik ook wat filmpjes mee uit probeer!)

mijn uitzicht op zee vanaf hotel Mercure, AyrRond 5 uur komen we dan aan bij het hotel en het is inmiddels aan het regenen. Het zal ook die avond en nacht niet meer droog worden. Jammer want ik zit op een kamer aan de voorkant van het hotel, op de 5e etage, en heb uitzicht op de zee en bij helder weer op het eiland Arran waar we a.s. zondag naar toe gaan.

We logeren 3 nachten in hotel Mercure waar we ’s avonds kunnen kiezen uit een 3 gangen keuzemenu. Heerlijk gegeten: uiensoep – kabeljauw met kleine aardappeltjes in de schil en groente – chocolade taart toe.

Genoeg voor vandaag:  morgen naar het Culzean kasteel wat ooit eigendom was van de familie Kennedy  en ligt te midden van een heel groot park. Daarover morgen dus meer!!