Schilderachtig Andalusië Kras 21 april – 5 mei (5)

28 april 2018 - Córdoba, Spanje

28 april: facultatief naar Córdoba of een vrije dag

Vandaag is er weer een vrije dag maar een aantal mensen uit de groep willen graag naar Córdoba en dat staat bij deze reis niet in het programma (het is ook niet erg dichtbij) We hebben de mogelijkheid om dit als extra excursie te regelen maar dan met een minimum aantal mensen die meegaan. Ik heb dat minimum niet en mijn collega die dezelfde reis doet maar dan met echtparen ook niet maar samen komen we er wel aan.

Romeinse brug met zicht op de mezquitaDus al vroeg gaan wij op pad naar Mijas dorp om daar de mensen op te halen en dan begint de tocht van iets meer dan 2 uur naar de belangrijkste stad in het westen uit de Moorse tijd: Córdoba. In de 10e eeuw was deze stad de belangrijkste in het Europese kalifaat (Bagdad was dat in het oosten) met een zeer vergevorderde wetenschap en cultuur: Qurtubat– al-wadi - al kabir oftewel rijke stad aan de grote rivier. Qurtubat à Córdoba

Na een korte koffiestop bij Lucena komen we rond half 11 aan en stappen we uit de Zoco in de Joodse wijkbus aan de rivier. Hier hebben we uitzicht op de Romeinse brug met op de achtergrond de Moskee/kathedraal. In de patio van de moskee moeten we kaartjes kopen en dat doen we eerst want het is nog niet druk.. met mijn groepje loop ik daarna eerst even door de voormalige Joodse wijk met o.a. het standbeeld van de Joodse filosoof Maimonides – een aantal pleintjes en patio’s en ik wil naar de enige overgebleven synagoge in Andalusië maar die is voor restauratie gesloten sinds eind december en een einddatum is niet bekend.

nog 850 zuilen te zien in de moskeeDus gaan we ons maar verbazen in de Moskee, gebouwd in 4 fasen: (het jaar 785 – 833 -  960 – 987) en bij de 1e en 2e verbouwing moest steeds de qiblawand (met de gebedsnis, de Mihrab) worden afgebroken en weer opgebouwd. Een woud van zuilen – na de herovering van de Christenen kwamen kapellen langs de muren en met toestemming van Carlos V in 1523 kwam er zelfs een kathedraal midden in de (niet meer in gebruik zijnde) moskee. Ik leg hier en daar wat uit zoals de wenspaal die helemaal is uitgeleten en nu plexiglas erom heen heeft – de glazen plaat in  de vloer waar we een paar meter daaronder de vloer van een westgotische kerk kunnen zien – een zuil waar een christen gevangen aan heeft gestaan etc. etc.

In de stad zijn een aantal mei-kruisen versierd en vanaf 1 mei zijn er in de stad ook een kruis bij de patroon van Cordoba: Raphaelpatio-wedstrijden. Wij zien ook een mooie patio in de zoco (winkeltjes) maar dat is geen privé-patio dus die doet niet mee aan de wedstrijd. Genieten van een lunch – de sfeer in de stad – het heerlijke weer en om half 4 beginnen we aan de terugrit met een korte pauze onderweg

De anderen van de groep hebben genoten van een vrije dag maar met wel veel wind. Er was markt in de stad dus velen hebben er een wandeling naar toe gemaakt omdat het niet al te aangenaam was aan het strand met de harde wind.

Morgen een halve dagtocht naar Balcón de Europa: Nerja

1. Corrie: