Schilderachtig Andalusië Kras 21 april – 5 mei (1)

22 april 2018 - Málaga, Spanje

21 april: vlucht Amsterdam – Malaga en transfer naar het hotel

Gran Hotel Vik, costa del solMijn echte seizoen gaat beginnen met deze reis. Met de Kerstdagen gewerkt in Portugal en in maart 8 dagen Madrid en omgeving vertrek ik vandaag met 29 alleengaanden naar Málaga. Het is een 15 daagse reis met verblijf in een hotel aan het strand in Cala de Mijas (tussen Fuengirola en Marbella) met een aantal excursiedagen. Voordeel is dus dat we de koffer kunnen uitpakken en enig nadeel is dat we soms een lange rit hebben om een stad te bezoeken.

Ik heb geprobeerd om het programma zo in te delen dat we om de dag excursie en hotel ligt pal aan het strandrust hebben. Gaat niet altijd op maar de langste dagen onderweg zijn in de eerste week gepland en in de tweede week hebben we kortere ritten. Verslagjes daarvan zullen volgen.

De vlucht is op tijd en als iedereen de koffer heeft lopen we gezamenlijk naar de bus. Het hotel ligt op een half uurtje rijden. Hotel Vik Costa del sol zal ons verblijf worden deze 2 weken. Kamers indelen, waar mogelijk wat kamers ruilen maar dat valt niet mee want het hotel is helemaal vol, en dan is er even rust voor de mensen.

langs het strand is het goed wandelenOm 6 uur komen we even bij elkaar om het programma door te spreken en dan is het om 7 uur tijd om aan te schuiven bij het buffet. Voor de groepen reserveren ze, waar mogelijk, grote ronde tafels voor de eerste kennismakingen. De groep bestaat uit alleengaanden dus kan iedereen bij iedereen aanschuiven. Er is voor elk wat wils en een kok bakt ook nog apart vis – vlees en frietjes. Bijna elke avond is er ook in de bar op de 1e etage entertainment maar de meesten houden het de eerste avond voor gezien. Het was vanochtend vroeg dag.

22 april: Málaga en Torremolinos

Na een heerlijk ontbijt stapt bijna iedereen om 9 u in de bus. Een aantal kiezen voor elk wat wils en de kok bakt je eitje naar wenservoor om niet mee te gaan. We gaan naar Málaga, de 2e grootste stad van Andalusië en met een grote haven. Er ligt dan ook een cruiseboot maar vaak zien we er meer dan 1 liggen. Rijdend langs de zee zien we een nieuwe wijk waar voorheen veel industrie was gevestigd. Alleen de schoorstenen herinneren daar nog aan. Er is een hele nieuwe pier aangelegd langs het water met een dependance van Centre Pompidou – kade voor vandaag bezoek aan Málagawat plezierjachten – loungebars en een wandelpromenade. We maken daar even een fotostop en rijden dan naar het centrum. Bij het gemeentehuis kunnen we niet uitstappen want duizenden zijn op de been voor een wedren door de stad.

Dus maar uitstappen bij het douanekantoor waar sinds een aantal jaren ook een koffiedrinken in bar El Pimpireuzenrad staat en dan lopen naar bar El Pimpi voor de koffie. Het beroemde restaurant valt bij iedereen in de smaak en we lopen natuurlijk binnendoor naar de andere straat. Binnen is namelijk van alles te bewonderen b.v. een man die de duurste ham aan het snijden is: pata negra de bellota (eikeltjes ham van het zwarte varken. Een portie kost maar liefst 24 €)

gezegende zielen die altijd brandende kaarsen hebben op olieDe Santiagokerk waar Picasso is gedoopt is eindelijk weer open na jarenlange renovatie. Hier is een schilderij van de “animas benditas”, de gezegende zielen in het vagevuur die dankzij de, op olie brandende kaarsen minder tijd in het vagevuur hoeven door te brengen. Mensen brengen dan ook massaal flessen olie naar deze kerk als een geliefde is gestorven. Nodig voor de kaarsen zijn maar 10 liter per jaar maar duizenden liters worden gebracht. Wat over is gaat naar goede doelen en voedselbanken. Prachtige kerk en de 1e die  na de Reconquista is gebouwd in de 15e eeuw op aandringen van de Katholieke koningen.

Nog even wandelen naar Plaza de la Merced waar Picasso in 1881 is geboren. Op een bankje zit de grote schilder en velen willen met hem op de foto. Terug naar het centrum komen we langs het museo de bellas artes waar werken hangen van o.a. Picasso en bij de kathedraal aangekomen heeft iedereen vrij voor lunch etc. erhoofdaltaar kathedraal is een mis bezig in de kathedraal maar een deel is open voor publiek om rond te kijken want na de diensten gaat de deur voor vandaag op slot. Het is heerlijk weer en het is zondag dus er zijn veel mensen op de been. Bovendien zijn de restaurants op zondagmiddag het drukst en in de stad is ook nog het filmfestival aan de gang. De rode loper ligt klaar tussen het AC hotel waar de beroemdheden logeren en het en een uurtje naar Torremolinostheater naast het Romeinse amfitheater

Om half 4 komt de bus weer voorrijden en brengen we nog een kort bezoekje aan de badplaats Torremolinos. Voor een aantal hoeft dat niet maar aangezien het in het programma staat gaan we er een uurtje naar toe. Via de beroemde calle San Miguel loop ik met een aantal mensen de trapstraatjes af naar de zee en weer terug.  Rond 6 u zijn we dan weer terug in het hotel.

morgen een vrije dag voor iedereen