Schilderachtig Andalusië (Kras) 5 – 19 april 2016 (6)

13 april 2016 - Sevilla, Spanje

12 april: Sevilla

Vandaag is het een hele lange dag en een lange rit. Het voordeel van in 1 hotel verblijven heeft ook een nadeel. Soms zijn de excursies ver want je moet heen en terug. En vandaag is het zo’n dag. We gaan naar Sevilla en dat is meer dan 200 km en ook evenveel terug. We hebben dus gisteren een rustige dag gehad en morgen ook.

wij gaan natuurlijk even kijkenIk heb wel expres deze excursie op vandaag gezet want vannacht om 12 u zijn in Sevilla de lichtjes aangegaan van het feestterrein voor de feria. Vroeger een veemarkt maar heden te dage 6 dagen feesten op een speciaal daarvoor ingericht terrein aan de andere kant van de rivier met meer dan 1200 (geloof ik) “casetas” = feesttenten om te eten – drinken – dansen – en feestvieren.

Maar we moeten er eerst nog komen. We vertrekken dus op tijd, om 8 uur en via Malaga gaan we richting Antequera en daar draaien we de A92 op. Deze weg is aangelegd/ verbreed in 1992 tussen Granada en Sevilla mede vanwege de Expo van 1992 in Sevilla. Het is niet zo’n mooi weer, donkere luchten hangen boven ons en er vallen wat buien, ook net als we uitstappen voor een koffiepauze onderweg.

Rond 11 u bereiken we Sevilla en we rijden de stad in via de Palmenlaan waar nog even de 34 schuine hellingen van de Giralda beklimmeneen aantal paviljoens staan van de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling van 1929 (Guatemala – Argentinië – Brazilië – Ecuador – Marokko etc). Mooie laan om binnen te rijden. Vlakbij stappen we uit bij de tuinen van Murillo. Op deze manier kunnen we via de voormalige Joodse wijk Santa Cruz naar de kathedraal lopen.

Daar staat Giel, de stadsgids, op ons te wachten om de groep rond te leiden door de kathedraal en te vertellen over al he goud  wat er blinkt plus andere kunstschatten en wetenswaardigheden.

om tot onder de klokken te komenNa afloop ga ik met 2 mensen nog de toren beklimmen (het begint ondertussen even te regenen) en dan is het tijd voor de lunch. Ik ga maar weer naar mijn stamkroegje vlakbij de uitgang voor mijn tapas (vogelnestje – spiesje garnalen – schaaltje paella en een glas drinken en ik kan er weer tegenaan.

Na de lunch rijden we namelijk eerst naar de Plaza de España, de Spaanse bijdrage aan de tentoonstelling van 1929. Het halfronde plein met vele tegeltableaus is sinds kort weer min of meer gerestaureerd. We kijken hier even rond en dan gaan we even sfeer proven bij het feria -terrein.

Het valt nog niet mee trouwens om daar te komen want het is een drukte van zij hebben er zin in. Het is vandaag de eerste dag van het feestbelang op de weg. We kunnen snel uitstappen bij de rotonde voor het terrein en maken gezellig een rondje langs de feestvierders. Overdag zijn er ook altijd heel veel koetsen aanwezig die rondjes rijden over het terrein. Men wil vooral gezien worden – glaasje sherry in de hand – en gezellig keuvelend in de koetsen. Het is gelukkig droog als we er zijn.

Rond 5 uur beginnen we dan aan de rit terug nar Mijas en inclusief weer een stop onderweg zijn we rond 8 u weer in het hotel. We kunnen meteen aan tafel.

Een hele leuke dag!!! Morgen vrij in Mijas

13 april: vrije dag Mijas

woensdag dus weer flamenco op het pleinVandaag weer rustig aan dus want ook morgen hebben we weer een lange dag. Ik heb wat administratie te doen, ik moet wat voorlezen voor volgende reizen maar tegen 12 u ga ik met een collega die gisteren is aangekomen voor dezelfde reis even naar het centrum om naar het flamenco-optreden te kijken. Elke woensdag en zaterdag organiseert de stad een optreden. Waren het vorige nog 4 meisjes die dansten, vandaag is er een zangeres en gitarist om de dame en heer te begeleiden die dansen. Mooie show vandaag.

Het is woensdag dus de musea zijn open en we gaan even kijken in een vrij nieuw en een beeldje van Dalímuseum van de stad met werken van Picasso – Salvador Dalí – Joan Miró. 3 zalen met mooie werken van de 3 tenoren van de Spaanse schilderkunst zoals ze hier genoemd worden. Wat schilderijen – keramiek – beeldjes. Klein maar fijn museum.

De mensen van de groep zijn allemaal huns weegs gegaan vandaag: Torremolinos – Malaga – Benalmádena – Mijas maar iedereen heeft zich uitstekend vermaakt.

Morgen naar Granada, alweer een hoogtepunt