Schilderachtig Andalusië (Kras) 5 – 19 april 2016 (5)

11 april 2016 - Mijas, Spanje

10 april: Nerja

Vandaag een halve dagtocht en we gaan dus lekker op tijd op pad. Net als gisteren vertrekken we (deze keer met een hele grote touringcar voor een klein groepje) om kwart voor 9 maar nu de andere kant op. We gaan namelijk naar de grotten van Nerja en daarna nog even naar het stadje zelf, met de bijnaam: Balcón de Europa.

aquaduct bij NerjaOm Malaga heen en dan langs een aantal kleine badplaatsen komen we na een uurtje bij de afslag naar de Cuevas de Nerja, hele mooie druipsteengrotten die toevallig door spelende kinderen werden ontdekt eind jaren ’50. Voor aankomst zien we eerst nog even bij een viaduct de resten van een oud aquaduct, vroeger gebruikt voor de watertoevoer naar o.a. de suikerfabrieken toen hier nog volop suikerriet werd verbouwd. Even een fotostop dus.

De grotten gaan al om 9 u open maar de meesten weten dat niet (zelfs mijn volgens velen de mooiste druipsteengrot van Spanje: Cueva de Nerjachauffeur niet) dus als wij er om kwart voor 10 aankomen is het nog heerlijk rustig en zijn we bijna alleen in de grotten

Maar een klein deel is open voor publiek maar de grotten zijn geweldig mooi. Er is een traject uitgezet van ongeveer 800 meter met stukjes vlak – dan weer trappen – vlak – trappen etc. je moet dus wel over goede knieën beschikken wil je al dit moois kunnen zien.

We hebben hier ook nog de tijd om met zicht op zee te genieten van een kopje koffie voor we naar de kust rijden.

Balcón de Europa, NerjaVlakbij het “balcón” van Nerja kan de bus parkeren en we lopen gezamenlijk naar het centrum. Het is heerlijk flaneerweer, het zonnetje schijnt en de kerk op het plein is open. Volgende maand is het mei en dat betekent in Spanje communicantjes en er zijn kinderen aan het oefenen in de kerk. Kinderen zijn in Spanje ongeveer 9 jaar als ze de 1e communie doen en dat feest lijkt soms op een minibruiloft. Kan ook zomaar zo’n 7000 € kosten en vele ouders steken er zich voor in de schulden!!

Lekker koffie drinken – wandelen – genieten van het uitzicht – een paar tapas eten tapa paella en tapa tuinboontjes met stukje serranoham, mmmmmop het plein (zeer goedkoop) en rond 1 u wandelen we terug naar de bus.

Als we het plein willen verlaten komt er zelfs een uitvaart stoet langs. In Spanje moet iedereen tussen de 24 en 48 u na de dood worden begraven dus hier zijn ook uitvaartmissen op zondag

Bij aankomst in Mijas heeft de zon zich verstopt en we gaan bijna allemaal wat te eten halen in de enige supermarkt die open is vandaag en gaan genieten van een rustige middag in en rond het hotel.

11 april: vrije dag Mijas

waar is de zon?Het is bewolkt vandaag en de meesten van de groep hebben hun plannetje al klaar voor vandaag. Met de bus naar Benalmádena – met bus en treintje naar Torremolinos – met bus en treintje naar Malaga of gewoon wandelen en winkelen in Mijas zelf. Ikzelf ga ook door het stadje wandelen, van links naar rechts, van hoog naar laag etc. Een deel van het stadje is afgesloten voor verkeer want ze zijn  de straten aan het opbreken en nieuwe trottoirs aan het aanleggen. Gaat er allemaal heel mooi uitzien maar het is zelfs bijna onmogelijk om bij de Malagastraat te komen waar het museum is met werken van Picasso. Ik was op onderzoek uit, vandaag is het maandag dus zijn de musea gesloten maar woensdag wil ik er naar toe.

Mijas is zeer fotogeniek, op elke hoek van de straat heb je weer doorkijkjes, zowel elk doorkijkje geeft een  mooi uitzichtrichting de zee als richting de heuvel

Het is nog steeds bewolkt en voor morgen voorspellen ze zelfs regen. Wij gaan dan om 8 u al op weg naar Sevilla waar vannacht om 12 u de lichtjes worden aangestoken op het feria terrein. We gaan dus zeker even kijken, maar dat is morgen

1. Lizzette:
    13 april 2016
    Mooie foto's van twee schitterende plaatsen!