Schilderachtig Andalusië (Kras) 5 – 19 april 2016 (3)

8 april 2016 - Mijas, Spanje

8 april: vrije dag in Mijas + Fuengirola

Dit is voor de mensen (en voor mij natuurlijk ook) een relaxte reis. We zitten in 1 hotel (TRH Mijas) en van hieruit maken we 7 dagen een excursie. Dag 1 en dag 15 is voor de transfer en de overige dagen zijn vrij te besteden.

de arena voor de stierengevechtenNu is Mijas een leuke stad om te vertoeven. Er is genoeg te zien en te doen. Er zijn ook een aantal aardige musea, o.a 1 met werken van Picasso en ook een etnografisch museum over wonen/ werken en gebruiken/folklore  in deze streek. Ook een aantal mooie kerkjes, vele smalle straatjes – leuke winkeltjes – een Plaza de toros uit 1900 etc. etc. de kuiten worden ook goed geoefend want de meeste straatjes zijn niet vlak.

’s Ochtends en ’s avonds kunnen we genieten van een heerlijk buffet met vooral bij de heerlijke toetjeshet diner elke avond andere heerlijkheden en voldoende keus zowel wat groente betreft als vlees en vis en ook vele toetjes + fruit + kaas. We komen dus niets te kort. We moeten eerder opletten niet te veel te nemen van al dat lekkers want ik heb niet de bedoeling om aan te komen. We bewegen natuurlijk genoeg met alle wandelingen maar toch…

Vandaag is dus ook weer een vrije dag maar ik ga met de liefhebbers met de bus naar Fuengirola. De halte is voor de deur van het hotel en bijna elk half uur brengt de bus je in 20 min. naar het centrum van Fuengirola. Iedereen gaat hier zijn eigen weg maar ze weten nu in elk geval waar ze moeten zijn voor de terugweg. Om de hoek is trouwens het treinstation voor het treintje langs de kust naar het vliegveld en Malaga en alle badplaatsen onderweg. Dat ga ik volgende week nog een keer met de liefhebbers doen om te winkelen of een museum te bezoeken.

de vissers kijken hun netten naHet busstation is vlakbij de haven en ik loop eerst even die richting uit. Er liggen niet zo heel veel boten, de grote joekels gaan we nog zien in Puerto Bañus, maar de vissers zijn druk bezig hun netten te controleren.

Dan besluit ik helemaal naar het einde van de boulevard te lopen richting het westen waar op een heuvel de resten van een kasteel liggen: castillo de Sohail, uit de 10e eeuw. Genoemd zo door de Moren naar de ster Sohail die zij hier ontdekten. (= nu Canope)

Het is heerlijk wandelweer en op 2 plaatsen zijn mooie zandfiguren gemaakt. Bij de gelopen tot aan het kasteel van Fuengirolachiringuitos (strand-eettentjes) zijn ze al bezig vuur te maken in een soort bootje met zand en hout voor de specialiteit hier aan de kust: espetos (spiesen) met vis, vooral sardientjes.

Het is voor mij echter nog te vroeg om te eten. Ik ga een chiringuito binnen voor een kopje koffie waar ik zelfs gratis een net gebakken churro bij kreeg met een beetje nutella erbij in een schaaltje om te soppen. En dat alles voor slechts € 1,20.

Bij het kasteel loopt een water, een brug leid je naar de overkant maar in het water zandsculpturenkun je een waterfiets huren in de vorm van een zwaan maar je kunt ook boven het water “tokkelen”aan touwen naar de overkant. Mij niet gezien dus ik loop heerlijk terug en neem op tijd de bus weer terug naar Mijas.

Ik ga een menu van de dag eten in een restaurantje vlakbij het hotel waar ik vaker kom. Het lijkt wel of het eten steeds goedkoper wordt. Voor 8 € eet je hier een 3 gangen keuze menu inclusief een drankje en brood. Ik neem vandaag maar eens een ensaladilla rusa (dat noemen wij een slaatje) – boquerones fritos (gebakken ansjovisjes) en geen toetje maar koffie. Ik kan er weer tegen tot het avondeten!

morgen gaan we naar Gibraltar!!