Schilderachtig Andalusië (Kras) 5 – 19 april 2016 (2)

7 april 2016 - Mijas, Spanje

7 april:  Malaga en Torremolinos

Vandaag de eerste excursie want we zijn nu wel genoeg uitgerust. Iedereen heeft de dag gisteren in Mijas tot volle tevredenheid doorgebracht dus we trekken er op uit.

uitzicht op malaga vanaf heuvel GibralfaroOm 9 uur komt het busje voorrijden. Ik heb deze keer een klein groepje (heerlijk om het seizoen te beginnen) en op het programma staan het bezoek aan de stad Malaga en vanmiddag nog een uurtje naar Torremolinos. We komen daar toch langs dus waarom niet.

De meeste mensen die op vakantie gaan naar de Costa del Sol laten Malaga links liggen maar de 2e stad in Andalusië (600.000 inw.) heeft genoeg te bieden en het is ook nog eens een gezellige stad.

We rijden langs het nieuwe strand richting centrum. Veel industrie is hier verdwenen, het enige wat er nog aan herinnert zijn een paar schoorstenen. Langs de haven en na een rondje bij de vuurtoren gaan we de heuvel op bij de parador: Gibralfaro. Hier hebben we een mooi uitzicht op de stad – de haven – de stierenvechtersarena (nu museum en aan de buitenkant vele eet- en drinkgelegenheden)

Dan rijden we terug en stappen we uit voor de wandeling bij het park en voor het detail van bar El Pimpi, Malagagemeentehuis. Eerst maar eens koffie drinken bij de beroemde bar El Pimpi tegenover de restanten van het Romeinse amfitheater. Daar word ik verrast met het zien van een hele goede vriendin van mijn dochter die een paar dagen vakantie viert in Malaga. Wat een toeval, alhoewel, zij komt hier naar de bar ook vanwege de wifi die ze in het hotel niet heeft. Leuk om kennissen te zien in het buitenland.

een van de "tronos"/ pasos"van de processies van de Goede WeekNa de koffie en het bekijken van bar El Pimpi aan de binnenkant gaan we eerst even een kijkje nemen in het gebouw van een broederschap (hermandad / cofradía) van de processies van de Goede week. Daar staan een aantal pasos / tronos die in de Goede week door de straten gaan. Een wordt helaas gedemonteerd maar die is uitschuifbaar en wordt gedragen door meer dan honderd mensen (op de schouders)!

Vervolgens gaan we naar plaza de La Merced. In een huis op de hoek is de Picasso op een bankje voor zijn geboortehuisschilder Picasso geboren. Hij heeft daar overigens maar 2 jaar gewoond (in een appartement) en met zijn ouders is hij verhuisd naar een ander appartement een paar deuren verder. Op een bankje op het plein zit de schilder te wachten tot er mensen naast hem komen zitten om samen op de foto te gaan. Op die hoek zie ik ook de Mercado de la Merced. Ik heb net gelezen dat de overdekte markt, vorig jaar, is veranderd in een markt met diverse mooie barretjes en winkeltjes dus we gaan even een kijkje nemen. Het ziet er leuk uit maar er is bijna niemand om iets te kopen / gebruiken.

patatas bravas en wat pinchosDan terug naar het centrum via het museum van Picasso en de kathedraal. Het is ondertussen lunchtijd en we zijn ook vlakbij de winkelstraten. Vrije tijd dus om te winkelen, te eten, door het mooie park te lopen of wat ieder wil.

Om 3 u verzamelen we namelijk weer bij de bus want er staat nog een kort bezoekje aan Torremolinos op het programma. We komen hier toch langs en gaan dus even uitstappen op het Europaplein met de vlaggen van alle landen de Europese Unie (die er nog niet aanzitten trouwens) en dan zijn we vlakbij de drukste straat van de Costa del Sol (volgens anderen de drukste van Spanje, zo niet van Europa): calle San Miguel.

We gaan even een uurtje winkeltjes kijken – een terrasje pikken – de trapstraatjes de kunst op straat in Torremolinosvolgen naar het strand  etc.

Daarna is het echt tijd om terug te rijden naar heet hotel in Mijas. Zo hebben we nog even tijd om te rusten / om te kleden en zo voor we om half 8 kunnen gaan genieten van een heerlijk buffet. Er ligt voor elk wat wils en elke avond is er andere keus dus meer dan genoeg om te genieten elke dag. Op het blog van morgen wat foto’s.

Morgen hebben we namelijk een vrije dag maar na het ontbijt ga ik met de liefhebbers met de bus naar Fuengirola om ze daar een beetje wegwijs te maken (niet zo moeilijk trouwens!