Schilderachtig Andalusië (Kras) 5 – 19 april 2016 (1)

6 april 2016 - Mijas, Spanje

Schilderachtig Andalusië: 5 – 6 april 2016: Mijas

Maandagavond heb ik de allerlaatste les gegeven van dit winterseizoen en meteen de volgende ochtend kan ik op reis.. wat is het heerlijk om elk half jaar te veranderen van werkplek. Nu zit de verandering wel erg dicht bij elkaar maar dat is snel vergeten.

de vlucht is vertraagd. vliegtuig heeft een kapot onderdeelNa een heel kort nachtje (tot 22 u lesgeven en om 03.00 u weer op) ga ik op weg naar Schiphol. Ik word gelukkig gebracht. Ik moet namelijk om 5 u op Schiphol staan voor de vlucht van 07.00u. Maar: als ik net mijn koffer heb ingecheckt komt op de schermen te staan dat onze vlucht vertraagd is tot 9 u. we krijgen zelfs een ontbijtbon van 5 € om de tijd door te komen. Er blijkt iets kapot te zijn wat niet voorradig was maar uiteindelijk stijgen we toch even na 9 u weg. Het karretje wat het vliegtuig achteruit moet duwen blijkt ook nog eens kapot.

Na aankomst wachten we op de koffers, ik mis altijd personen die mij niet hebben zien staan met mijn bordje bij de bagageband, maar ook die worden gevonden.

Dan kunnen we naar het hotel in Mijas. Bij aankomst rond 1 u zijn de kamers (met mijn terrasje voor de komende 2 wekenterras!!!) al klaar dus we kunnen ons even installeren. Dan met een deel van de groep even het stadje in voor een beetje late lunch (voor ons Nederlanders dan want de Spanjaard eet echt niet voor 2 u ’s middags) en na terugkomst hebben er een paar toch echt een siesta nodig. We genieten van het dinerbuffet – ‘s avonds speelt er zelfs iemand op een piano in de bar (dat maak ik niet meer mee) en ik hou het al snel voor gezien. Naar bed na zo’n korte nacht

Ik heb mijn slaap weer ingehaald als ik om 8 u wakker word. Lekker ontbijten en we hebben vandaag nog een vrije dag.

elke woensdag om 12 u flamencoEerst bespreek ik met de groep het programma voor de komende tijd want we hebben nogal moeten schuiven vanwege de beschikbaarheid van kaartjes voor het Alhambra en de gids in Sevilla. Daarna gaan we samen naar het centrum want om 12 u is er (elke woensdag) een optreden van 4 dames die flamenco dansen en dat is helemaal gratis. Het is dus lekker druk met toeschouwers. Ook is er op het plein voor de VVV een kleine markt met hebbedingetjes en lekkernijen uit de streek. Genoeg te zien en genoeg te lopen.

Ik ga nog even door het stadje naar de resten van een vroeger kasteel (niks meer hoofdaltaarvan over) waar de kerk staat van Maria Onbevlekt ontvangen, op de plaats van de vroegere moskee. Een aantal jren geleden is de kerk gerestaureerd en vond men fresco’s van apostelen op de muren. Hier ook de stierenarena uit 1900 en heel veel plekjes voor een mooi uitzicht op de kust

Om 3 u ga ik met een echtpaar (de rest wil / kan niet) lopen naar het kapelletje van de kruisweg op de heuvel. Vanuit de stad lijkt het heel hoog en heel ver maar we op weg naar de kapel op de heuvelredden het (inclusief wat rustpauzes) in een half uur. Eerst door wat steile straatjes van Mijas, dan de weg oversteken en via een pad met wat stenen en zand lopen we door het bos naar boven. Het kapelletje is van de kruisweg en kruisjes wijzen ook de weg.

Van boven hebben we een prachtig uitzicht op de bergen – Mijas – de kust – en het de kapel is het stipje op de heuvelis vandaag zo helder dat we in de verte Marokko zien liggen.

Terug naar beneden en vrije tijd tot het avondeten. Moren gaan we naar Malaga en even naar Torremolinos

1. Lizzette:
    6 april 2016
    Zo leuk om over Andalusië te lezen! Na Torre del Mar is Mijas zeker een van mijn favoriete pueblos (niet in de laatste plaats omdat mijn jongste zus daar woont)!
  2. Tonny:
    7 april 2016
    oh! wat leuk! Lizzette, wat doet ze daar? of renteniert ze??
  3. Lizzette:
    7 april 2016
    Is zeker leuk. Nee, ze woont al in Spanje sinds 2002 met haar drie opgroeiende kinderen. Ze is mijn jongste zus (bijna 48).