Schilderachtig Andalusië 23 maart – 6 april / 15 daagse excursiereis vanuit Mijas (11) Kras

3 april 2019 - Ronda, Spanje

Dag 12:  Ronda

Om 9 uur komt de bus weer voorrijden en deze keer is Juan onze chauffeur. Ik overleg even met hem over de route want ik wil niet heen en terug hetzelfde doen. Dus zijn we het snel samen eens: we rijden meteen bij Mijas naar boven richting Coín. Prachtige bergweg waarvan we het eerste stuk ook hebben geredn toen we naar Monda gingen. Mooi zicht op Mijas vanaf boven en na Coín rijden we op een prachtige rustige weg via Pizarra – Cuevas del Becerro richting Ronda.

Koffiepauze op weg naar RondaAuthentieke bar

Vlak voor Ronda stoppen we bij een café / hotelletje / camping voor koffie en toilet zodat we in Ronda meteen kunnen gaan wandelen. Iedereen heeft van mij al een plattegrond gekregen dus als we bij de Plaza de toros aankomen kan ik ze precies vertellen waar alles zich bevindt: eetstraat – terrassen – winkelstraat etc. Dan lopen we gezamenlijk naar de kloof: El Tajo, 160 m diep. Ook daar geef ik info wat in het oude gedeelte te zien is en hoe ze kunnen lopen om aan elke kant naar beneden te lopen. De nieuwe brug over de kloof is uit de 18e eeuw en wat lager ligt nog een brug uit de Moorse tijd en bijna helemaal beneden is er nog een ruïne van een Romeinse brug. De foto’s worden genomen aan de kant van de nieuwe stad en dan gaat iedereen zijns/haars weg.

De kloof, met dank aan een gast van de groepZover zijn een 4 mensen uit de groep afgedaaldVan alle kanten mooi uitzicht

In de oude stad zijn vele mooie straatjes met paleishuizen van de ridders die vroeger meegeholpen hebben de stad te veroveren op de Moren. Ronda lag strategisch aan de kloof dus was moeilijk in te nemen. De katholieke koningen (Isabel van Castilla en Fernando van Aragón) veroverden Ronda pas een paar jaar voor hun laatste bolwerk viel in 1492: Granada. In een aantal panden zit een museum – een hotel – restaurant en op het plein in de oude stad staat het Gemeentehuis – een klooster en een kerk die vroeger een moskee is geweest. Als je binnenloopt zie je nog een paar mooie bogen die over zijn van de moskee. Al wandelend door de oude stad kom je hier en daar natuurlijk mensen van de groep tegen (is heel normaal natuurlijk) en een viertal van de groep is zelfs aan beide kanten de kloof ingelopen voor een paar mooie foto’s die ik weer kan gebruiken voor dit blog.

Zomaar een patioStrak in uniformDeze bogen zijn nog over van de vroegere moskeeMet overal mooi uitzicht

Iedereen komt na de lunch zelf terug naar het busstation. Dit is de enige plek in de stad waar bussen de passagiers mogen laten uitstappen.

Rond half 4 dalen we dan af naar de kust via een mooie weg met prachtige uitzichten. Op een gegeven moment komt er een parkeerplaats waar je (als het helder is) Gibraltar en Marokko kunt zien liggen. We stoppen hier natuurlijk maar het is een beetje heiig. Toch ontdekken we Gibraltar en daarachter zien we de vage contouren van Marokko. We nemen een foto maar  het is niet erg duidelijk te zien. Voor we naar het hotel rijden hebben we nog 1 stop: Puerto Bañus, de jachthaven van Marbella. Hier liggen vele luxe jachten waarvan de meesten onder de vlag varen van b.v. een Caribisch land maar ook een paar uit Londen. De rijken der aarde kunnen hier hun bootje aanleggen en het personeel zorgt voor het poetsen en schoonhouden. Voor de boten staan ook aardig wat dure auto’s geparkeerd.

Op weg naar de kust vanuit RondaHeel in de verte zie je de rots van Gibraltar met daarachter heel vaag MarokkoDit was vandaag de grootste in de haven

Na 3 kwartier houden we het voor gezien en stappen we weer in de bus. Ik heb nog beloofd dat we door het centrum van Marbella rijden want dan kunnen we het huis zien wat koning Fahd van Saudi Arabië heeft laten bouwen in de jaren ’70: een kopie van het Witte huis met een eigen moskee aan de rand van zijn park. Ook een deel van het ziekenhuis in Marbella heeft hij bekostigd en als hij in het land was moest er altijd een hele etage leeg staan voor het geval hij of zijn familie iets kwam te mankeren!!

Tegen 6 uur zijn we weer terug in het hotel en rond half 8 zit iedereen weer aan tafel om te genieten van al het heerlijke eten van het buffet

Dag 13: vrije dag

Het is prachtig weer vandaag en de mensen gaan er weer op uit. Een aantal gaat vandaag naar Benalmádena om een bezoek te brengen aan de Boeddhistische tempel en de vlindertuin. En ik hoor later van onze 4 lopers dat ze helemaal van Benalmádena naar Fuengirola zijn gewandeld!! Stoer! Het is trouwens een mooi haventje daar en er ligt een mooi strand.

Ik zelf ben een kijkje gaan nemen (met het treintje vanuit Fuengirola) bij de Plaza Mayor = een groot winkelcentrum vlakbij het vliegveld. Vele winkels – vele eet-en drink gelegenheden – bioscopen etc. de moeite waard als het een dagje minder goed weer is

de trein Fuengirola - Malaga stopt voor de deurals de vliegtuigen vanuit de zeekant landen zie je er vaak een overvliegenhier een heel andere stiermooi opgezet als een winkelstraat

Morgen een halve dagtocht naar Nerja en de dag erna gaan we weer naar huis