Schilderachtig Andalusië 23 maart – 6 april / 15 daagse excursiereis vanuit Mijas (10) Kras

1 april 2019 - Sevilla, Spanje

Dag 10:  Sevilla

Het is vandaag vroeg dag. We gaan naar Sevilla en dat is vanuit Mijas meer dan 200 km rijden. We hebben het voordeel dat we in 1 hotel verblijven met veel vrije tijd maar als we een excursie hebben moeten we natuurlijk heen en terug. En met de zomertijd die gisteren is ingegaan is het nog donker als ik tegen 8 u boven aan de straat sta. We kunnen al om 07.15 u ontbijten dus we hebben tijd genoeg. Voor 8 u komt er zelfs al een man de stad binnen met zijn paard. Die moet vandaag voor een rijtuig worden gespannen om de ritjes door Mijas te maken met de toeristen.

Vroeg dag voor dit paard

De bus komt precies op tijd voorrijden en iedereen staat natuurlijk op tijd klaar. Dus we rijden weer de berg af richting Fuengirola en na Malaga slaan we bij Antequera linksaf. We komen dan langs een hele grote wijngaard van de zoete Malagawijn. Sommigen hebben die wijn al geproefd en lekker  bevonden. Ongeveer halverwege houden we een stop (ik noem dat altijd “technische “ sop = cafeïne – urine – nicotine en je mag kiezen welke van de 3!!!)

Het regent als we de stad Sevilla binnenrijden. Ik heb de chauffeur gevraagd om de palmenlaan te nemen want dan zien we meteen een deel van de gebouwen van de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling van 1929. Alle (voormalige) koloniën deden daar aan mee. We zien voordat we stoppen namelijk de paviljoens van Brazilië – Ecuador – Marokko – Guatemala -  Argentinië en de 2 musea op Plaza America (straks fotostop daar). Via het paleis San Telmo – de vroegere vismarkt – het Operagebouw en de 2e  oudste arena van Spanje stoppen we bij de Torre de Oro.  Dit is nog een Arabisch bouwwerk en hier werd vroeger het goud opgeslagen wat hier in de haven aankwam vanuit Zuid-Amerika.

Torre de oro, SevillaLa lonja met het archief van de overzeese handelSmalste straatje in santa Cruz wijk, de voormalige Joodse wijkVroegere bejaardenhuis voor priesters in de wijk santa cruz

Mijn collega en stadsgids Merijn vertelde me dat we sinds vorige week weer hier aan de rivier mogen uitstappen. Dus dat doen we en samen (op een echtpaar na, want die zijn hier al een keer geweest) lopen we een klein stukje door de voormalige Joodse wijk, Santa Cruz, om een idee te krijgen hoe de wijk er vroeger uit zag. Straatnamen als agua (water)– vida (leven)- pimienta (peper) komen we tegen alsook het allersmalste  straatje (kusstraatje genoemd want je kunt de buurman aan de overkant kussen vanaf je balkon) en het plein waar het vroegere bejaardenhuis was van de eerbiedwaardige priesters, nu een museum.

En om kwart over 12 hebben we afgesproken met Merijn. Hij is onze gids in de grootste gotische kathedraal van de wereld. We zien het schip – het koor – het hoofdaltaar – de sacristie – de doopkapel (met schilderij van de H. Antonius, ooit gedeeltelijk gestolen en in New York teruggevonden.

La Giralda, toren van de kathedraalZijaltaarZijschipKoninkrijk LeonVerplettert het laatste Moorse bolwerk GranadaSan Isidoro, patroonheilige van internet sinds kort

Ook natuurlijk het graf van Columbus, de ontdekker van Amerika. Dat wordt gedragen door 4 ridders die de 4 oude koninkrijken voorstellen waaruit Spanje is ontstaan: León – Castilla – Aragón – Navarra. De ridder die León voorstelt heeft zelfs nog een zwaard in de hand en daarmee wordt het laatste Moorse bolwerk, Granada (granaatappel) verpletterd. Men heeft onderzoek gedaan en er ligt inderdaad nog een beetje Columbus in de kist.

In de sacristie o.a. een mooie monstrans en wat schilderijen (Goya – Murillo). Een ervan is van een vroegere bisschop van Sevilla: San Isidoro. Hij schreef in de 6e eeuw alles op wat men wist en is daarom aangewezen om kortgeleden de patroonheilige te worden van Internet (geen grap!!!) Er is tijd om de Giralda te beklimmen (de toren van de kathedraal) en te lunchen. Om kwart over 3 staat iedereen weer op de afgesproken plek en lopen we samen naar de bus bij de rivier.

We gaan namelijk nog een kijkje nemen op Plaza de America. Dit plein is ook uit 1929 en er staan 3 gebouwen: het archeologisch museum in Nieuw klassieke stijl – het folklore museum in Mudejar (Moorse) stijl – het koninklijk paviljoen waar tijdens de tentoonstelling van 1929 de speciale gasten werden ontvangen. Hier leven ook vele witte duiven, ooit meegenomen door Elcano na de ontdekking van de Filippijnen. De laatste stop in Sevilla is voor Plaza de España: een halfrond gebouw, ook uit 1929. Hier staan op tegeltableaus alle provincies van Spanje afgebeeld. Er zijn ook kanaaltjes met 4 bruggen (de 4 vroegere koninkrijken). Iedereen is enthousiast om het plein te bekijken en helaas gaat het op het eind van onze tijd regenen.

Plaza America met witte duiven, oorspronkelijk uit de FilipijnenFolklore museumMooi4 bruggen van de 4 koninkrijkenPlaza de España

Rond half 5 rijden we dan weer de stad uit. Het is weer een lange rit naar  Mijas met onderweg vele regenbuien maar ook opklaringen en zelfs met een regenboog. Middagstop is weer op dezelfde plaats en tegen 8 uur zijn we weer terug in het hotel en kunnen we meteen aan tafel.

Morgen, dag 11, is er een vrije dag. Een aantal mensen nemen de bus voor de rit naar Benalmádena. Zij gaan de boeddhistische tempel bezoeken en de mooie vlindertuin ernaast. Iemand heeft mij zelfs een paar foto’s van de vlinders gestuurd die ik hier dan ook bij ga plaatsen (met dank Heer Derksen!!)

vlindertuin Benalmádenade vlindertuin in Benalmádena

Anderen waren in Fuengirola en weer anderen hebben een tijd doorgebracht aan het zwembad. Voor iedereen wat dus en het is mooi weer!!

Morgen gaan we naar Ronda, de stad aan de kloof!!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl