Schilderachtig Andalusië 23 maart – 6 april / 15 daagse excursiereis vanuit Mijas (8) Kras

30 maart 2019 - Mijas, Spanje

Dag 8:  Málaga – Torremolinos

Vandaag weer een uitje maar deze keer is het niet ver rijden. We gaan naar de 2e grootste stad in Andalusié: Málaga.  (600.000 inw) Velen die komen zonnen aan de Costa del Sol laten de stad links liggen maar het is niet zozeer een stad met historie maar wel met veel gezelligheid.

De Feniciërs waren al hier en zij handelden in vis – zijde – vijgen – wijn etc. Na hen kwamen de Romeinen en zij hebben o.a. een amfitheater nagelaten. De Moren kwamen in de 8e eeuw en zij zijn pas heroverd door de katholieken Koningen in 1487 (5 jaar voor Granada). Uit de Moorse tijd is overgebleven het kasteel van Gibralfaro uit de 14e eeuw (nu een ruïne) en wat lager op de heuvel het Alcazaba, uit de 11e eeuw. Het was een Moorse vesting op Romeinse fundamenten en later door de Moren verbouwd tot paleis. Het is nu een Nationaal Monument en er zijn tentoonstellingen (voorheen was hier het archeologische museum). En aan de voet van de heuvel staat het Romeinse amfitheater.

Korte fotoshop bij de vuurtorenMet een mooie trapAmfitheater

Maar wij gaan aan het begin van de stad de snelweg af en rijden langs de kust de stad in. Hier is de industrie verdwenen (een paar schoorstenen staan er nog) en zijn er luxe appartementen langs het schoongemaakte strand gebouwd. Zo rijden we vanzelf het centrum binnen langs de waterkant en wij maken eerst nog een ommetje naar de vernieuwde Muelle 1, een mooie boulevard richting de vuurtoren en de nieuwe pier voor de cruiseboten. Bij de vuurtoren stopt de chauffeur even de bus om snel een foto te maken van de haven met de stad op de achtergrond (mag eigenlijk niet).

Uitstappen doen we vlakbij het gemeentehuis aan een mooie laan met aan de overkant een park. Van hieruit gaan we wandelen en straks weer instappen. Even een sanitaire stop in het Gemeentehuis: de dame die ons vertelt waar het toilet is, is niet echt blij als de hele groep gaat (we zijn maar met 13) maar wij wel. Ondertussen kunnen we een paar foto’s maken van de hal.

Santiago kerk, de oudste in MalagaDe gezegende zielenDoor de nabestaanden wordt olie gebrachtBeelden worden klaargemaakt voor de processies

Eerst een kijkje nemen bij het Amfitheater en dan naar de oudste kerk van de stad: Santiago. Hier is Picasso gedoopt en er is iets bijzonders hier. Er hangt een schilderij van de Animas benditas (gezegende zielen): de doden zijn in het vagevuur en hoe lang ze daar moeten blijven hangt af van de de steun van het aardse leven. Die tijd kan namelijk ingekort worden door kaarsen te laten branden in de kapel!!!! Dus worden er per jaar duizenden liters olie gebracht maar per jaar heeft men maar 10 liter nodig om een paar kaarsen te laten branden (meer mag niet meer na restauratie van de kerk)

Picasso zit voor zijn geboortehuisDe beroemde bar El PimpiVele beroemdheden waren hier

Op Plaza de la merced staat het geboortehuis van Picasso. Hij zelf zit op een bankje op het plein. We houden hier koffiepauze en daarna is het nog een korte wandeling via bar El Pimpi!!! – museum Picasso – kathedraal. Dan heeft iedereen vrij om te doen wat men wil. Enkelen klimmen de heuvel op – anderen bezoeken Picassomuseum en/of kathedraal – genoeg winkels in de buurt en ook terrassen. Ik zelf loop even door de winkelstraten en neem een kijkje op de overdekte markt. Daar is het een drukte van belang en ook de terrasjes in de buurt zitten helemaal vol.

Even naar de marktPercebes oftewel eendenmosselde pasos worden weer opgepoetst. Dit is de allergrootste!de voorkanten zijn er net opgezetvele jonge vrijwilligers zijn aan het poetsendeze jongen poetst met een tandenborstel

Na de lunch (tapas natuurlijk in Casa Lola) kom ik  toevallig nog langs de deur waar de “pasos” (draagbaren voor de processies van de Goede Week) worden gepoetst door vele mensen en ook weer in elkaar worden gezet. De grootste paso namelijk in Málaga is zo lang dat er  240 mensen onder lopen in 8 rijen. Die weegt ook meer dan 4 ton en gaat op Goede Vrijdag de straat op voor een processie die vele uren duurt.

Om half 4 vertrekken we de stad uit en gaan even langs de boulevard van Torremolinos om een frisse neus te halen. De lucht is namelijk helemaal dichtgetrokken en het waait behoorlijk

monument gewijd aan de vrouw in Torremolinoszandkasteel van een dorpje in Tsjechie2 die-hards te water

Morgen hebben we geen programma en dit is misschien maar goed ook: er is veel regen voorspeld. Plan was om met het openbaar vervoer met de liefhebbers naar Benalmádena te gaan maar we hebben 2 reisdagen achter de rug en maandag hebben we een lange rit naar Sevilla. En als de lucht potdicht zit kun je ook weinig van de omgeving zien