Schilderachtig Andalusië 23 maart – 6 april / 15 daagse excursiereis vanuit Mijas (4) Kras

26 maart 2019 - Mijas, Spanje

Dag 4:  vrije dag en naar de markt in Fuengirola

Op het programma staat dat we vandaag een vrije dag hebben maar het is dinsdag en dan is er een grote markt in Fuengirola. En omdat we nog geen gebruik hebben gemaakt van het openbaar vervoer  heb ik voorgesteld om met de liefhebbers naar de kust te rijden. Elk half uur vertrekt er een bus naar Fuengirola en de bushalte is bij het hotel voor de deur. Om kwart voor 10 staat bijna iedereen bij de halte en gaan we op weg. Het busstation is de eindhalte en daar stappen we uit. Daar om de hoek is ook het treinstation waar de trein vertrekt langs de kust tot aan Málaga. Ik kan laten zien waar  evt. de kaartjes voor de terugweg moeten worden gekocht voor de bus en dan gaan we op pad. De markt wordt 2 x per week gehouden op het Feria-terrein (de jaarmarkt en de kermis) en wel op dinsdag en zondag. Bovendien is er op zaterdag ook nog eens een vlooienmarkt (waar ze alles verkopen wat je net zelf hebt weggegooid zeg ik weleens)

We komen langs de VVV dus gaan we naar binnen voor een plattegrond. Na een kleine 10 minuten bereiken we het Feria terrein, te zien aan de mooie toegangsbogen. De markt is zeer uitgebreid met kleding – lederwaren – schoenen etc. maar ook met heel veel vers fruit en groente en vooral het fruit is niet duur.

vrije dag en ik ga met de liefhebbers naar de markt in Fuengirolaer ligt prachtig fruit: chirimoya - granaatappel o.a.en de prijs mag er zijnen ook groente: snijbiet o.a.vele rijen met kramen, elke dinsdagde markt is op het terrein van de feria (kermis / jaarmarkt)

Een vriend van ons woont sinds kort in Fuengirola en stomtoevallig kom ik hem tegen onderweg naar de markt. Hij weet de mensen te vertellen dat ze vlakbij de markt onder de spoorlijn kunnen lopen om zo bij de boulevard te komen. De meesten hebben dat blijkbaar ook gedaan. De kust van Fuengirola is hier zo’n 7 km lang en je kunt er heerlijk wandelen.

Net voorbij de markt ligt de wijk Los Boliches. Daar zijn enkele archeologische vindplaatsen met o.a. thermen uit de 1e eeuw en resten van een Romeinse villa met fresco’s. Helemaal aan de andere kant van de stad liggen de resten van een kasteel uit de 10e eeuw (gratis te bezoeken). Het kasteel heeft de naam Castillo de Sohail omdat de Moren hier de ster Sohail ontdekten (die heet nu Canope)

Als ik later de mensen weer spreek hoor ik dat een aantal de Romeinse ruïnes hebben bezocht en een aantal zijn helemaal doorgelopen naar het kasteel.

Ik heb even afgesproken met onze Nederlandse vriend om een tapa-tje te eten op de boulevard van Los Boliches en dan loop ik langs de kust naar het busstation. Een fikse wandeling maar het is heerlijk weer

Morgen naar Gibraltar en het gaat hard waaien!!!