Schilderachtig Andalusië 23 maart – 6 april / 15 daagse excursiereis vanuit Mijas (3) Kras

25 maart 2019 - Mijas, Spanje

Dag 3:  achterland Mijas: Monda – Ojén – Marbella

Vandaag hebben we een halve dagtocht door het achterland. Dit gebied was al bewoond in de prehistorie en in het bronzen tijdperk. Er waren hier toen al op diverse plekken werkplaatsen voor de extractie van mineralen en het maken van gebruiksvoorwerpen. Deze streek is ook pas heel laat veroverd door de Christenen op de Moren.

we gaan even klimmen in Mijas

We rijden boven Mijas langs richting Coín waar al sinds de Romeinen marmergroeves zijn en nu is er veel fruitteelt: kweepeer (voor de membrillo) en we zien veel citrusbomen.  We stoppen niet hier maar in het volgende dorp:

Monda, op iets meer dan 400 m hoogte. Een klein dorpje met bijna 2500 inwoners. We stoppen hier op een plein in het centrum en gaan even wandelen. Vlakbij is namelijk nog een heuse wasplaats over van vroeger. Je kunt je hier levendig voorstellen hoe in vroeger dagen de vrouwen hier de was deden en de laatste nieuwtjes uitwisselden (maar ook de roddels natuurlijk).

Monda, achterland Mijasen bespraken ze de laatste roddelsde dorpskerk is open dus we gaan een kijkje nemendeze groep is voor de processie op Palmzondagde kosteres doet de deur open naar het koor

We maken een rondje door een paar mooie smalle staatjes en komen uit bij de kerk (op de plaats van een vroegere moskee natuurlijk want pas laat in de 15e eeuw vertrokken hier de Moren en kwamen de christenen). De kerkdeur staat open, dus we gaan naar binnen. Er staan al een paar beelden klaar die gebruikt gaan worden in de processies van de Goede Week en de dame die aan het werk is in de kerk opent voor ons de deur naar het koor boven in de kerk. Hiervandaan hebben we natuurlijk een mooi zicht op de kerk. Teruglopend naar het plein zien we ook aan de muren de diverse staties staan voor de Kruisweg op Goede Vrijdag. Hoog op de heuvel hebben we uitzicht op een kasteel, wat een aantal jaren geleden is gerestaureerd en omgetoverd tot een hotel en het wordt gerund door Nederlanders

gerenoveerd kasteel en nu een hotel, gerund door Nederlanders

We drinken koffie in het zonnetje op het plein en dan komt de bus weer voorrijden om ons te vervoeren verder door de streek. De volgende plaats waar we doorrijden is Ojén.

mooi uitzicht op Ojénom de herinnering te laten bestaan

Vroeger een mijnstadje en als we stoppen voor een foto zien we daar ook een info-bord over. Uit de bodem kwam o.a. kalk – nikkel – ijzer – lood. Het stadje lijkt geplakt tegen de heuvel en we maken er een paar mooie foto’s

De laatste stop voor vandaag is de mondaine badplaats Marbella. We gaan hier eerst een kijkje nemen in het historische centrum met het beroemde sinaasappelplein met het Gemeentehuis. Hier zaten in het verleden vele corrupte burgemeesters waaronder de meest bekende: Gil y Gil. Daarna is het tijd om een boulevardje te pikken en voor we daar zijn komen we langs een laan waar diverse kopieën staan van beelden van Salvador Dalí. Het is prachtig weer voor een terrasje aan de kust: de thermometer wijst 27 graden aan.

patio de los naranjos in Marbellakapel van Santiago (Jacobus)op weg naar de boulevard: beelden van Dalí

Even na 2 uur zijn we terug in het hotel. Tijd voor lunch en even rust en om half 5 heb ik afgesproken bij de receptie. Wie wil kan met mij mee om te wandelen naar de kruiswegkapel op de heuvel boven Mijas. 6 van de 13 mensen gaan mee. Het is een behoorlijke klim en eenmaal op de heuvel aan de andere kant van de weg is het vooral een pad met stenen, maar we lopen gestaag omhoog. Af en toe een stop voor een foto van het uitzicht (en om uit te hijgen natuurlijk) en dan staan we voor de kapel. Die is alleen maar open p de vrijdagen in de vastentijd want de weg er naar toe is meteen de kruisweg met de verschillende staties.

het pad is geen snelwegdat vindt mijn gezelschap ookdeze bewoners heeft groene (of rode) vingers

Boven genieten van het uitzicht en even uitrusten en dan dalen we weer af. Via een aantal trapstraatjes komen we weer in het centrum. Mooie afsluiting van een prachtige dag!!

Morgen een vrije dag maar ik ga met de liefhebbers naar de markt in Fuengirola