Schilderachtig Andalusië 23 maart – 6 april / 15 daagse excursiereis vanuit Mijas (2) Kras

24 maart 2019 - Mijas, Spanje

Dag 2:  Mijas, kennismaking – bespreking programma en wandeling door Mijas

We beginnen rustig vandaag en er staat nog geen excursie op het programma. Dus na een uitgebreid ontbijt nemen we plaats in een van de vele zitjes in het hotel en kan ik beginnen met mijn kennismakingspraatje en het bespreken van het programma.

en voor de Engelsen worstjes en bonen in tomatensausei - spek - gebakken tomaat, noem het maar opde keuze is reuze

Ik heb maar een klein groepje dus ik heb het programma voor iedereen uitgeprint en in een mapje gedaan. Net zo makkelijk en zo hoef ik niet de info in de hal op te hangen.

Ik heb info over het hotel – een plattegrond van Mijas – een folder van Gibraltar met de plattegrond er op en we bespreken wat we van dag tot dag gaan doen. Daarna is het tijd voor een eerste wandeling samen naar het centrum.

Het is een korte wandeling en we komen allereerst langs het Gemeentehuis – bij het uitkijkplatform bij de VVV (gesloten op zondag) – bij het parkje met uitzicht op zee waar ook de rotskapel is met het beeld van de Virgen de la Peña. Dit beeld zou in de 16e eeuw terug gevonden zijn door een herder die door een duif naar de plaats werd geleid. Het beeld zou 5 eeuwen kwijt zijn geweest.

En Mijas is natuurlijk de stad van de ezeltjes. Kinderen kunnen op de rug van een ezel – ouderen kunnen in een karretje, getrokken door een ezel en voor de VVV staat een ezelstandbeeld waar iedereen op kan zitten.

na ontbijt en kennismaking beginnen we aan een wandeling door Mijas: oude watermolenhet graan gaat in de molenhet gemalen meel kwam hier terecht

Wij gaan echter een kijkje nemen in de kapel met de Virgen de la Peña. Het is vastentijd dus bloemen plaatsen is blijkbaar verboden tot Paaszaterdag 12 uur. Verder dan naar een gerestaureerd deel van een hele oude watermolen die werd gebruikt om meel te malen. Het water van de molen werd ook gebruikt voor het bevloeien van de velden en voor drinkwater. Er staat een mannetje die alles uitlegt hoe het in vroeger tijden werkte (hij in het Spaans en ik vertalen)

Naast de watermolen is een grote caravan met een miniatuur museum. De collectie behoorde toe aan een beroemde Spaanse hypnotiseur. Ondertussen is het een beetje aan het regenen en zijn we toe aan koffie. We staan ondertussen ook midden in het centrum en met de plattegrond in de hand gaat iedereen zijn eigen weg om b.v de Plaza de toros te bezoeken en te dwalen door de smalle straatjes.

plaza de toros, Mijaselke avond een variatie in de paellanatuurlijk toetjes

In de namiddag wordt het weer droog trouwens. Om half 8 is iedereen weer present om te genieten van het buffet.

Morgen de 1e halve dagtocht per bus: het achterland van Mijas + Marbella

1. Elly Smagge:
    26 maart 2019
    Leuk dat je weer begonnen bent met je reisverslagen, ik lees ze graag .