Praag: 5 dagen singles reis met Kras 7 – 11 aug. 2019 (3)

9 augustus 2019 - Praag, Tsjechië

Dag 3: wandeling met GPS: under green arches

Bij een aantal stedentrips met alleengaanden is in het programma een wandeling opgenomen die je per GPS moet volgen. Vorig jaar in Stockholm was dat de wandeling met betrekking op de Millennium boeken, dit jaar gaan we wandelen aan de overkant van de Moldau en een groot deel gaat door een gebied met veel groen. De wandeling heet dan ook:   under green arches. De totale route is ongeveer 8 km maar later blijkt dat e.e.a. gesloten is voor publiek en het laatste stukje hebben we, na algemeen besluit, overgeslagen.

We gaan met de metro tot de halte Vltavska, in de wijk Holesovice en de start is voor de Antonius van Padua kerk. We moeten eerst de GPS apparaatjes activeren en dan kan de wandeling beginnen. Na een paar straten zitten we meteen tussen het groen: Letna park.

Kerk Antonius van Padua, begin van de GPS wandelingexpo 58 gebouw won in Brussel een prijs voor technisch hoogstandjeeen stukje dichterbij genomen: de Eiffeltoren op de heuvel is ons einddoel

Hier zien we o.a. Expo 58 gebouw = het Tsjechische paviljoen van de Expo 1958 in Brussel en het won daar een prijs voor een gebouw met, voor die tijd, een technisch hoogstandje. Het is nu een kantoor. We lopen hier door een prachtig park met regelmatig uitzicht over de stad aan de overkant van de Moldau. Zo ook bij het Letna kasteel. Dit is voor veel Tsjechen een geliefde trouwlocatie. Op de plaats waar eerst een gigantisch monument was van Stalin (tussen 1955 en 1962) staat nu een metronoom, een tijdmeter die niet altijd werkt. Het voetstuk van Stalins monument wordt nu vooral gebruikt door skaters. Binnen het voetstuk was vroeger een schuilkelder.

letna kasteel in het park: trouwlocatiemetronoom. ooit stond hier het standbeeld van Stalinnog maar een foto van het uitzicht op Moldau en stad

Langzaamaan komen we nu bij het bebouwde deel van de heuvel en allereerst zien we het zomerpaleis van koningin Anne uit de 16e eeuw. Om door te kunnen lopen moeten we de tassen laten controleren want we zitten al in de burchtwijk. In de binnenplaats van het paleis is een fototentoonstelling over de val van de Berlijnse muur. Vanaf hier lopen we een stuk door een park achter de burcht. Eigenlijk moesten we een stukje afdalen maar die route door de burchttuinen is tijdelijk gesloten. Dus na een terrasstop gaan we de brug over bij het burchtplein en kunnen we even een kijkje nemen in de St. Vituskathedraal. We moeten nu via het burchtplein onze weg vervolgen.

Belvédère: zomerpaleis koningin Anna. 16e eeuwin de tuin van het zomerpaleis fototentoonstelling van de val Berlijnse muurSt. Vitus kathedraalkathedraalburchtplein met hoofdingang paleis

Het Loretanske plein is de plek van de Loreta kerk. Dit zou het Heilige huis van Maria in Nazareth zijn en door engelen hiernaartoe zijn gebracht. Er kwam een kerk bij plus klooster en voor velen is het een bedevaartoord. Op hetzelfde plein is ook in, een voormalig paleis, het Ministerie van Buitenlandse zaken.

Loretaheiligdom: dit zou het huis van Maria in Nazareth zijn geweestkopie van de Eiffeltoren op de Petrinheuvelwe hebben genoeg gelopen en gaan met de funiculair naar benedenzicht op de stad als we naar beneden gaan

Bij het Strahovklooster (oorspronkelijk uit de 12e eeuw maar met vele latere verbouwingen) gaan we linksaf om de Petrinheuvel te beklimmen om uiteindelijk uit te komen bij een miniatuur kopie van de Eiffeltoren. De toren is 2 jaar na de echte in Parijs gebouwd en na 299 treden sta je op de top voor een mooi uitzicht. Er is trouwens ook een lift. Zowel voor de trap als voor de lift moet trouwens betaald worden. De heuvel is een prachtig stukje groen Praag en de wandeling gaat eigenlijk nog een stukje door, via tuinen, naar beneden. Wij besluiten echter unaniem om de kabeltrein te nemen naar beneden. We hebben er bijna 6 kilometer opzitten met ook behoorlijk wat hoogteverschil dus eenmaal beneden lopen we de brug over om iets te drinken in de biertuin waar we eerder zijn geweest. Een aantal blijven daar zelfs eten en anderen gaan in groepjes restaurantjes zoeken om wat lekkers te eten.

mooi weer en velen zijn aan het waterfietsennationaal theaterhoofd van Frans Kafka

Morgen een vrije dag en de meesten hebben al een groepje gevormd om de dag gezamenlijk door te brengen. De vooruitzichten zijn trouwens niet al te best. Er worden buien voorspeld