Praag: 5 dagen singles reis met Kras 7 – 11 aug. 2019 (2)

8 augustus 2019 - Praag, Tsjechië

Dag 2: fietstocht en de Joodse wijk Josefov

Bijna iedereen gaat vanochtend mee fietsen door de stad. Die staat gepland voor 10 u en we  moeten naar het centrum met de metro, plus overstap en een stukje lopen. Dus we vertrekken vanuit het hotel om kwart voor 9 en stappen bij het station Florenc over op de groen lijn om bij Mustek uit te stappen. Dan is het nog maar een paar straatjes en staan we bij “mijn Praag tours “ voor de deur. Iets te vroeg maar ze zijn de fietsen al aan het klaar maken. We gaan met 2 groepjes van 12 op weg en om kwart voor 10 vertrekt de eerste groep en de 2e groep gaat een kwartiertje later op pad.

We gaan fietsenMijn Praag Tours, we gaan fietsenDe oorlog begon hier in 1938

We stoppen o.a. bij een monument over W.O.II: op de sokkel staat 1938 – 1945 omdat aanleiding voor de oorlog hier al in dat jaar begon met een pact tussen Hitler – Chamberlain en Mussolini waardoor Hitler al veel macht kreeg.  Dan steken we de rivier over en komen we via een aantal straten bij het Wallensteinpaleis. Dit is nog steeds privébezit maar op dit moment gebruikt de Senaat het gebouw. De tuin is openbaar en daar gaan we een kijkje nemen. Mooie bloemperken – vijver met karpers – uilen – en beelden van de Nederlandse Rembrandt onder de beeldhouwers: Adriaen de Vries die in Nederland zo goed als onbekend is.

Wallenstein paleis, nu voor de senaatBeelden van de Nederlander Adriaen de VriesRotsmuur Wallenstein paleis

We fietsen langs tuinen – paleizen (vaak ambassades) en vlakbij het water is de volgende korte stop: De John Lennon muur bij de ambassade van Malta. De muur staat vol graffiti en de allereerste kwam vlak na de moord op de zanger. De communisten wilden het vaak weghalen maar de muur is van de Maltezer ambassade en dus geen Praags grondgebied. Er mag nog steeds op gekladderd worden maar  dat gaat binnenkort verboden worden. Alleen artiesten mogen nog wat toevoegen want tegenwoordig staan er zelfs hakenkruizen e.d op.

John Lennon muur met graffitiHet dansende huis van Frank GehryEven pauze voor een verhaal en een bezoekjeVerzetsdaad in de methodistenkerk tijdens W.O.II

We steken de Moldau weer over en zien dan het dansende huis. Op deze plek werd in de oorlog een bom  gedropt en sinds de jaren ‘90 staat dit huis hier (kantoren), ontworpen door Frank Gehry. Dan zijn we niet ver van de Methodistenkerk waar in de oorlog verzetshelden zijn vermoord (door de crypte onder water te laten lopen) die een aanslag hadden gepleegd op Heydrich (de  slager van Praag / het blonde beest) die de bedenker was van de Endlösung/ uitroeiing  van de Joden. Hierna moeten we een flink stukje stijgen met de fiets wat niet mee valt. We rijden door de ziekenhuiswijk en daarna steken we een hoge brug over met zicht op een volkswijk eronder.

UitzichtRomaans kerkje op het fortPetrus en Paulus basiliekBasiliekBegraafplaats op het fort

Aan het einde van de brug is het Congrescentrum en van daaruit fietsen we richting het fort van Vysehrad: de versterkte heuvel met een burcht die waarschijnlijk dateert uit de 10e eeuw. We moeten binnen het fort lopen met de fiets maar er zijn een aantal mooie dingen om te bekijken: de Romaanse kerk St Maarten – De Petrus-en Paulus basiliek – de begraafplaats (Smetana – Dvorak liggen o.a. hier begraven) en er is een mooi park plus uitzicht op de stad.

En daarna begint de afdaling weer naar de rivier en de laatste rit tussen het verkeer door naar het beginpunt. Een leuke tocht en zeer aan te bevelen. De tocht heet: de geheimen van Praag en op de meeste plaatsen zie je niet al te veel toeristen

We besluiten, op aanraden van de fietsbegeleider, te gaan lunchen bij Pivovar Narodni, een bierbrouwerij met grote terrastuin. Gezellig en niet te duur en aan te bevelen. Er staat een vrije middag op het programma maar we hebben nog niet de Joodse wijk bezocht met diverse synagogen en we besluiten die kant op te lopen. Een deel van de groep is al vooruit en ik volg met de rest.

Op weg naar de oude stad weerStadhuisStandbeeld KafkaSpaanse synagogeMaisel synagoge

Bij de Spaanse synagoge (2 jaar gesloten voor onderhoud helaas) staat een beeld van Kafka op de nek van een reus! We zien vervolgens de Maiselsynagoge  - de Pinkas – Klausensynagoge en de Ceremoniezaal. Enkelen besluiten om een combikaartje te kopen om de gebouwen te bezoeken inclusief de begraafplaats – anderen kiezen voor een terrasje en met een klein groepje ga ik terug naar het hotel.

Om 8 uur hebben een paar vrouwen uit de groep een bowlingavond geregeld in het hotel en de meesten van de groep zie ik die avond ook fanatiek bowlen. Erg gezellig!! Morgen maken we een wandeling via een GPS door veel groen en langs de burcht