Praag: 5 dagen singles reis met Kras 7 – 11 aug. 2019 (1)

7 augustus 2019 - Praag, Tsjechië

Dag 1: vlucht en kennismaking met de stad

In maart van dit jaar was ik privé een paar dagen in Praag en daarvoor was het meer dan 40 jaar geleden dat ik er op een rondreis geweest was (nog in de communistische periode) Alsof Kras dat wist, kreeg ik het aanbod om deze reis te gaan  begeleiden in augustus. Praag was mij zeer goed bevallen dus ik zei geen nee.

Woensdag 7 augustus is het dan zeer vroeg opstaan want de vlucht naar Praag vertrekt al om 06.50 u vanaf Schiphol. Als je de reizen bij Kras boekt kun je ook op een pagina komen die “ontmoet” heet. Deelnemers kunnen dan al kennis maken met groepsleden en in mijn geval had ik me ook aangemeld als reisleiding. Op deze manier was het dus makkelijk om bij de gate, voor het instappen, al kennis te maken met een groot deel van de groep.

De vlucht ging voorspoedig (1 u en 5 min) en nadat een paar mensen de koffer van de band had gehaald (de rest reist met alleen handbagage) kunnen we de hal inlopen en daar staat de chauffeur al op ons te wachten. De transfer naar het hotel duurt een half uurtje en voor 9 u staan we in de lounge van hotel Duo (650 kamers!) Vele bussen staan voor het hotel en de meeste groepen zijn aan het vertrekken.

Wij kunnen nog niet inchecken en onze bagage gaat achter slot en grendel en na een kopje koffie in de lounge gaan we op pad. Eerst metrokaartjes kopen. Vandaag gaan we maar 1 keer op en neer dus kopen we 2 kaartjes voor vandaag en voor de volgende 3 dagen een 72 u kaart. Dat valt in de kiosk voor het station nog niet mee want de dame heeft bijna geen wisselgeld en wij hebben alleen groot geld of een bankpasje. Dus gaan we de rest kopen in de tabakswinkel in het station en die heeft weer geen 72 u kaartjes dus dat moet dan maar in de stad gebeuren.

Koning Wenceslas op zijn pleinWenceslasplein met zicht op het Nationaal museumMelantrich gebouw: Havel en Dubcek verschenen op dit balkon tijdens de Fluwelen revolutie

Het hotel ligt tegenover een metrostation (rode lijn) en met 7 haltes (station Muzeum) zijn we midden in de stad. Op het Wenceslasplein komen we boven en staan dan meteen voor het grote monument van de koning in de zogenaamde “nieuwe” stad die overigens in de 14e eeuw is ontstaan. Wenceslas is de patroon van het land geworden en zijn monument is uit de 19e eeuw. Vlakbij, aan het einde van het plein, is het Nationaal museum uit de 19e eeuw op de plaats waar vroeger een stadspoort stond. In de oorlog beschadigd en ook tijdens opstanden in 1968.

Wij lopen het plein naar beneden en zien links en rechts vele panden in art nouveau stijl (jugendstil) uit begin jaren 1900. Aan het einde van het plein gaan we richting Oude-stadplein waar het heel druk is met toeristen. Dit is een beetje het kloppend hart voor de bezoekers en dan vooral om de astronomische klok die op de toren van het stadhuis is aangebracht.

de astronomische klok bij het stadhuis Oudestadtrdelnik: worden gevuld met o.a. ijs.kramen voor dure broodjes ham

We houden hier een pauze voor een terrasje met drankje en een eventuele lunch voor we verder gaan met de wandeling.

Om 1 u is het weer verzamelen en lopen we via het gebouw Rudolfinum (thuisbasis Filharmonische orkest) naar de beroemde Karelsbrug uit de 14 eeuw. Aangelegd in de regeerperiode van Karel IV en vandaar de naam. Op de brug is het drukker dan in de Kalverstraat in betere tijden. Er staan vele beelden op de brug o.a. van Johannes van Nepomuk, priester. Gemarteld en vermoord door de koning en later vereerd door de inwoners van Praag. 2 platen op zijn beeld worden door iedereen aangeraakt, waaronder een hond.

Moldau met de burchtwijkKarelsbrugtoren aan de Oude-stadkant van de Karelsbrugdeel van een beeld op de Karelsbrug

Aan de overkant houden we even pauze om wat te drinken en daarna gaan we met de meesten terug naar het hotel. We zijn al lang onderweg en het is tijd om even wat te rusten. Ik heb kunnen regelen dat we in het hotel kunnen eten (we hebben alleen logies met ontbijt). Daarna is het voor velen om te gaan rusten op de kamer. We hebben trouwens allemaal een zeer luxe kamer in hotel Duo. Morgen gaan we fietsen!

we hebben allemaal een prachtige kamer in Hotel Duo, Praagruime kamer - groot bed - t.v. - koelkastje etc