Polen – Baltische statenreis vertrek 19 juni 2019. (7) Kras natuurlijk

23 juni 2019 - Gizycko, Polen

Dag 5:  Mazurië, vervolg

Na het bezoek aan de Hitlerbunker vervolgen we onze weg door het landelijke Mazurië. Het is een half uurtje rijden naar Swieta Lipka = Heilige Linde. Hier zou in de 15e eeuw Maria zijn verschenen in de takken van een lindeboom. Sinds die tijd komen er pelgrims naar deze plek en het dorpjes ligt zelfs op de Camino de Santiago, de pelgrimsroute naar Spanje.

Swieta lipka, pelgrimsoordMaria verscheen in een lindeboomMooie barok

Het is zondag en als wij aankomen is de kerkdienst begonnen. De kerk is overvol en er staan zelfs mensen buiten te luisteren naar de mis. De huidige barokke kerk is uit de 17e eeuw maar er hebben al diverse kerken op deze plek gestaan. Koningen, edellieden en vele andere rijken der aarde hebben vele giften gegeven en de kerk is dus overdadig versierd. Het orgel is uit begin 18e eeuw en klinkt zo goed dat er zeer regelmatig concerten worden gegeven. We kijken onze ogen uit maar er is ook tijd voor koffiepauze.

Even na 12 uur vervolgen we onze weg en gaan we lunchen in een van de badplaatsen aan de meren: Mikolajki, gelegen aan het grootste meer in Polen en via een kanalensysteem zijn er vele meren met elkaar verbonden. Het is druk in het stadje want er is een wielerronde bezig. Gelukkig zijn er vele mogelijkheden om wat te eten alhoewel niet elke bediening even efficiënt is. Er is dus genoeg te zien en te beleven in het stadje en de vakanties zijn net begonnen.

Mikolajki, lunchpauzeVis is de voornaamste bron van bestaan hierLigt aan het grootste meer in Mazurie

Rond half 3 is iedereen weer op tijd bij de bus. Veel tijd voor een siësta is er echter niet en het is trouwens een mooie rit binnendoor langs weggetjes op het platteland dus er is genoeg te zien. We hebben nog 2 stops te gaan en de eerst is, aan een zijweggetje een klooster van een afgescheiden Russische sekte: Filiponi. Zij wonen hier sinds begin 19e eeuw en hebben zich afgescheiden van de Russisch orthodoxe kerk. Volgen nog de oude tradities en hebben hun klederdracht behouden en hun eigen strenge regels als: geen tabak – wodka – thee. Zij verwierpen de 17e eeuwse hervormingen. We bezoeken het kerkje en het kerkhofje erachter. De ligging aan het meer is trouwens prachtig.

Kerkje van de Russische sekteIconenEn hun begraafplaats

Het is warm vandaag en we hebben nog een uurtje ontspanning op het programma staan: varen op de Krutynia rivier in Krutyn. Dit gebied ligt in een natuurreservaat en wij gaan varen (de mannen met de stok duwen ons eigenlijk voort) rondom een eilandje met veel groen – dotterbloemen – eenden – mooie uitzichten en helder water. Het is een bos met eeuwenoude pijnbomen en aangezien het zondag is en de vakanties zijn begonnen hebben velen een kano gehuurd om een stukje te varen. We zitten heerlijk ontspannen een uurtje te genieten en daarna is het nog een uurtje naar ons hotel in Gizycko. De meesten besluiten aan de rand van het centrum aldaar uit te stappen om in het stadje te gaan eten en de rest gaat mee terug naar het hotel om te gaan eten aan de jachthaven een stukje verderop.

Alles is groen en het water weerspiegeltLibelHelder water

Morgen naar Litouwen en dan is het programma meer of meer hetzelfde als in de rest “Baltische staten compleet” die ik al heb beschreven eerder dit jaar op deze reisblog. Wellicht komt er nog een klein blogje met wat wetenswaardigheden over de rest van dit verblijf. We zullen zien!!

1. Corrie:
    3 juli 2019
    Een mooi verslag van dit deel van de reis.