Polen – Baltische statenreis vertrek 19 juni 2019. (6) Kras natuurlijk

23 juni 2019 - Gierłoż, Polen

Dag 5:  Wolfsschanze

We hebben vandaag een aantal bezoekjes op het programma staan maar het meest heftige is toch wel het bezoek aan Wolfsschanze, het hoofdkwartier van Hitler. Hij verbleef hier meer dan 800 dagen (2/3 van de tijd) tussen juni 1941 en november 1944. Behalve de bunker voor de führer waren er ook  bunkers voor andere Nazi-kopstukken – zijn lijfwachten – eventuele gasten. Bij aankomst wachten we even op de gids die ons zal rondleiden en met veel kennis vertelt over alles wat we gaan zien.

Plattegrond WolfsschanzeOntmijning van het gebiedDe bunkers zijn opgeblazen door de Duitsers

We zijn in Gierloz (vroeger in het Duits Görlitz) vlakbij Ketrzyn (in het Duits Rastenburg) en in die tijd was het een deel van Oost-Pruisen. Het gebied beslaat 2,5 km2 en ligt in een dicht bos en toentertijd vlakbij de Russische grens. De meren in het Mazurië gebied zorgeden voor een natuurlijke waterhindernis. Om het hoofdkwartier lag een groot mijnenveld en na de oorlog heeft het ontmijnen jaren geduurd en zijn er rond de 54.000 mijnen gevonden. De bunkers waren gecamoufleerd met een soort van zeewierstructuur, groen geverfd, wat vanuit de lucht zou worden gezien als een natuurlijke omgeving. Ook was er namaakbeplanting die wisselde met de seizoenen. Sommige bunkers waren 8 m. dik. Er was eigen elektriciteit – een vliegveld – treinstation – bioscoop etc.

Verboden in te lopenMensen plaatsen stokken ter herinneringEen van de vele bunkers

Januari 1945 hebben de Duitsers zelf alles grotendeels verwoest en wij zien natuurlijk alleen de resten die er van over zijn. De Russen waren toen op 80 km van de Wolfsschanze. Er waren ruimtes voor de SS veiligheidsdienst – barakken voor conferenties – gastenbunkers – bunkers voor algemeen gebruik die ook gebruikt werden als schuilplaats bij luchtaanvallen.

Nummer 13 is de Hitlerbunker en dat was de grootste. Hier was hij o.a. met zijn hond waarmee hij lange wandelingen maakte. We kunnen in een paar bunkers naar binnen kijken maar echt naar binnen gaan mag niet vanwege instortingsgevaar. Ook Göring had hier zijn eigen bunker en er waren bunkers voor de Wehrmacht.

Aanslag op Hitler door Claus von StauffenbergBunker 13 was van HitlerMeters dikke muren en plafonds

Op 20 juli 1944 is hier een bomaanslag gepleegd op Hitler onder leiding van Claus von Stauffenberg. De couppleging kreeg de codenaam “operatie walküre”  Men probeerde een staatsgreep te plegen en Hitler te vermoorden maar een en ander mislukte omdat een Duits officier de tas met de bom een stukje verplaatste nadat Von Stauffenberg deze had achtergelaten (bij een stafvergadering) en meldde dat hij even weg moest om te bellen. In werkelijkheid vertrekt hij met een vluchtauto, niet wetende dat de aanslag is mislukt en Hitler niet dood is maar slechts licht gewond (zijn haren waren geschroeid – rechterarm tijdelijk verlamd – rechterbeen verbrand –trommelvlies gescheurd) Hitler is woest en hij had zelfs Mussolini op bezoek. De aanslagplegers worden uiteindelijk gearresteerd en geëxecuteerd.

Onder de indruk nemen we afscheid van de dame die ons heeft rondgeleid en ons veel heeft verteld en laten zien.