Polen en de Baltische staten: 15 dagen – Kras (14 en 15)

23 mei 2018 - Tallinn, Estland

Dag 14 en 15: Tallinn

presidentieel werkpaleis in KadriorgparkDe reis is bijna ten einde maar de laatste hoofdstad moet nog bezocht worden: Tallinn, de middeleeuwse hoofdstad en ook op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Het is ook een stad die veel door Finnen wordt bezocht en niet alleen voor de goedkopere drank (in Finland is de alcohol duur) maar ze gaan hier ook massaal naar de tandarts – de dokter en de plastische chirurg.  Voor hen veel goedkoper dan in eigen land maar voor ons is dit de duurste hoofdstad van de 3 met min of meer Nederlandse prijzen. Er is nog een groot deel over van de stadsmuren en ook nog een 20tal torens  die in de muren zijn gebouwd.

Wij beginnen de dag met een stadstour per bus met de gids Katrin en later zullen Kadriorgpaleiswe de binnenstad te voet afleggen. Allereerst dus naar de buitenwijk Kadriorg (Catharinadal). Tsaar peter de Grote besloot hier begin 18e eeuw een zomerpaleis te bouwen en hij noemde het naar zijn vrouw. In 20 jaar gebouwd met 3 vleugels en een grote en mooie tuin. In het paleis bevindt zich nu een dependance van het Ests museum voor Beeldende kunst. Hier vlakbij ook het werkpaleis van de president en Kumu: Museum voor beeldende kunst en open sinds 2006.

en in de wijk vele houten huizenOok in het park het zomerhuisje van Peter de Grote waar de tsaar woonde tijdens de bouw van het paleis. In deze wijk staan ook veel houten huizen. We wandelen hier even door het prachtige park en stappen daarna in de bus voor een stop bij het Songfestival theater uit de jaren ‘60 waar in 1980 de Zingende revolutie begon.

Om de 5 jaar is hier een groot festival waarbij meer dan 20.000 mensen tegelijkertijd zingen op het schelpvormige podium. We maken ook ven een ommetjepodium voor de songfestivals en concerten langs de ruïne van het Piritaklooster uit begin 15e eeuw maar verwoest in de 16e eeuw. De wijk Pirita is ook het deel van de stad waar tijdens de \olympische Spelen van 1980 (Moskou) de zeilwedstrijden werden gehouden en waar nu de jachthaven van de stad is.

Terug richting de oude stad zien we het Russalka monument: een engel op een sokkel herdenkt de ramp met de onderzeeër Russalka van 1893 waar 177 zeelieden vergingen.

Op het hoogste punt, terug in de stad, stappen we uit de bus en gaan we de rest te Alexander Nevskikathedraalvoet bekijken. Dus eerst de Domheuvel met de Alexander Nevski kathedraal. Vorig jaar waren de uivormige torens nog ingepakt voor schilderwerk maar nu is de kerk in volle glorie te zien. We gaan even naar binnen om al het moois te bewonderen en zien zelfs dat er een wake is bij een dode en aan de andere kant is een soort van eredienst bezig.

Op hetzelfde plein is het regeringsgebouw en op de hoek zien we de 13e eeuwse domkerk St. Maria (even binnen glippen voor een foto). Binnen zijn wapenschilden te zien van Duits-Baltische adellijke families en hier liggen illustere personen begraven.

We hebben een mooi uitzicht op de stad vanaf het uitkijk platform Op deze heuvel lag al in de 11e eeuw een versterkte nederzetting en van de middeleeuwse burchtvanaf het uitkijk platform zicht op de stad staan alleen nog 3 torens overeind en 2 muren. We lopen naar beneden via de steile straat Langbeen waar vroeger paard-en-wagen naar beneden kwam. Er is namelijk ook een Kortbeen, voor voetgangers.

Langzaamaan komen we dan bij het plein waar o.a. een traditioneel café staat (Maiasmokk) waar marsepein wordt gemaakt. Hier tegenover staat het Grote Gilde huis, nu Historisch museum en aan de andere kant de H. Geestkerk uit de 14e eeuw dii er nog net zo uit ziet als na de bouw.

Via een poort staan we dan ineens op het Stadhuisplein en komt er een einde aan de stadstour. Iedereen kan de middag naar eigen inzicht besteden. Velen gaan terug naar Kadriorg voor museum / paleis bezoek. Anderen gaan een museum in de stad binnen en weer anderen blijken concerten te hebben bezocht.

Dag 15:

de enig overgebleven stadspoortWe hebben nog een deel van de dag ter beschikking om wat te ondernemen want ons vliegtuig vertrekt pas om 6 u vanavond met een tussenstop in Warschau. Uitslapen – inpakken – slenteren door de stad etc. en rond 3 uur komt de chauffeur voorrijden voor de laatste rit van deze reis.

Het vliegveld is vlakbij – inchecken en dan wachten op de vlucht. De terugreis gaat echter voorspoedig en op tijd (22 u) landen we – na de tussenstop – op Schiphol. Ook de koffers komen redelijk snel en ik wordt zoals gewoonlijk afgehaald en 5 kwartier later ben ik (voor een paar dagen) thuis

Mooie reis – leuke groep – fijn weer – iedereen tevreden, wat wil je nog meer. Nu ik dit schrijf ben ik nog net thuis. Mijn volgende reis wordt de Grand Tour Andalusië. 10 dagen een rondreis met 5 dagen verlenging aan de kust. Over deze reis en over Andalusië heb ik al vaak geschreven dus het wordt even stil op het blog. Wellicht een blogje over Cádiz en Vejer de la Frontera want daar kom ik (helaas) niet zo vaak. Ik ga mijn vrije tijd namelijk ook gebruiken om een (voor mij) nieuw stukje Polen te bestuderen en de reis naar Noorwegen die ik in juni ga begeleiden is veranderd dus ook daar moet ik even naar kijken. Goed voorbereid op pad is voor mij belangrijk!!