Polen en de Baltische staten: 15 dagen – Kras (9)

17 mei 2018 - Kaunas, Litouwen

Dag 9:  Kaunas – fort 9 – Klaipeda

resten van de oude burcht in KaunasTussen beide wereldoorlogen was Kaunas de hoofdstad van Litouwen en startte hier de eerste universiteit met lessen in het Litouws. Dit was voorbij toen W.O.II begon en ook in de Sovjettijd was dat niet mogelijk. Kaunas werd toen een industriestad en vooral voor de vervaardiging van wapentuig. Gelukkig is de stad nu weer levendig en zijn (worden) de kerken opgeknapt.

De stad ligt aan de samenvloeiing van de rivieren Neris en Nemunas en op die plekSt. Joriskerk zien we ook de ruïne van de 13e eeuwse burcht. Een deel  is vaak verwoest en een deel is in de 17e eeuw weggespoeld in de Neris. Tegenover staat de St. Joriskerk waar de laatste jaren restauraties plaatsvinden. Op dit moment zijn ze bezig met de eeuwenoude fresco’s.

Perkunashuis, vroeger van de HanzeHet stadhuis op het gelijknamige plein heeft de bijnaam “de witte zwaan” en lijkt met zijn toren bijna op een kerk. Als de tsaren in vroeger tijd de stad aandeden logeerden ze hier.  In een zijstraat staat het Perkunashuis, laatgotisch en uit de Hanze tijd. Ooit stond hier waarschijnlijk een tempel, gewijd aan de dondergod Perkunas.

Schuin tegenover en bijna aan de rivier staat de oudste bakstenen kerk van de stad. Gebouwd in opdracht van koning Vytautas (14e eeuw) voor de in de stad wonende buitenlandse christenen. Deze koning heeft het rijk uitgebreid tot aan de Zwarte zee.

Ons laatste bezoek voor vanochtend is aan de St. Petrus en Paulus kathedraal: hetmadonna met kind grootste gotische bouwwerk in Litouwen. Aan de buitenkant sober maar bij binnenkomst zien we een barok Interieur met o.a. een mooi hoofdaltaar. Hierna hebben we een paar uurtjes ter vrije besteding en in de Vilnius gatvé (straat) zijn vele gelegenheden voor koffie – broodjes – mooie winkeltjes met kunstnijverheid en souvenirs.

Om 1 uur vertrekken we maar voor we de grote weg opdraaien stoppen we eerst nog bij fort 9: een voormalige vesting uit begin 19e eeuw als meest westelijke post van Rusland. In de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw was het een gevangenis maar gedurende W.O.II  werden hier 80.000 mensen door de Nazi’s vermoord: Joden, niet alleen uit Kaunas maar ook gedeporteerden uit Frankrijk en Duitsland en  krijgsgevangenen van de Sovjets.

fort 9, monument voor de gevallenen in W.O.II waaronder 30.000 jodenOp de plaats van het monument ligt het massagraf. In de Sovjettijd was het gebouw weer een gevangenis en was dit het vertrekpunt voor de deportaties naar Siberië. Een indrukwekkend monument.

Op weg naar Klaipeda krijgen we wat regenbuien maar wij zitten droog in de bus. En als we aankomen bij het hotel net buiten het centrum van Klaipeda is de chauffeur zo aardig dat hij een half uurtje wacht voor de deur. Hij is zelf in een ander hotel in de stad, samen met de chauffeur van de andere Krasgroep (Baltische Staten compleet), maar hij brengt ons even naar het centrum zodat we theater Klaipeda, hier op het balkon hield Hitler een speech in 1939plattegronden voor de Koerse schoorwal kunnen halen en heerlijk op een terrasje in de stad kunnen eten. Met lijn 9 komen we dan zelf terug.

Alweer een prachtige dag en veel gezien.

Morgen naar de Koerse schoorwal!