Polen en de Baltische staten: 15 dagen – Kras (4)

12 mei 2018 - Gdansk, Polen

Dag 4: Gdansk – Olsztyn

panden aan de lange straatGisteravond kreeg ik van de stadsgids Anna een foto van ondergelopen Gdansk vanwege de hevige regenval maar vandaag is het weer een mooi dag. We gaan een bezoek brengen aan Gdansk: de parel van de Oostzee. In het Duits Danzig en hier viel Hitler als eerste binnen in september 1939.  De stad is bijna in zijn geheel verwoest maar na de oorlog steen voor steen weer opgebouwd. Het was een Hanze stad en qua architectuur lijkt de stad heel erg op Hollandse en Vlaamse steden.

Het hotel ligt een klein beetje buiten Gdansk en vlakbij het centrum hebben we metmonument bij de werf de gids afgesproken. Anna spreekt Nederlands en allereerst neemt ze ons mee naar de voormalige Lenin-werf, de scheepswerf waar Lech Walesa beroemd werd. De vakbond solidarnosc riep hier op 14 aug. 1980 op tot staking en later werd op deze plek het akkoord van Gdansk gesloten. Hier staat het monument voor de omgekomen arbeiders van de werf: 3 kruisen van 133 ton met bovenop een anker als symbool van hoop en met reliëfs van taferelen uit et leven van een werfarbeider. In het gebouw erachter, gemaakt van materialen waar schepen mee worden gebouwd, is een museum.

de Middeleeuwse kraanNa de nodige foto’s rijden we terug naar het centrum en stappen we uit de bus voor de wandeling door het centrum. We lopen naar de Groene poort en slaan rechtsaf naar de Maria poort en de Middeleeuwse kraan langs de kade. Hier werden vroeger de schepen gelost. Het is de grootste middeleeuwse havenhijskraan van Europa en is uit de 14e eeuw. Vrachten tot 2 ton konden 27 m omhoog worden gehesen.

We lopen later door de Maria straat met de verhoogde stoepen en zien aan het einde de Maria kerk, oftewel de Onze Lieve Vrouwe basiliek (kroon van Gdansk) enMariakerk de grootste bakstenen kerk ooit in Europa gebouwd. Het grondoppervlak is 4900m2 en er kunnen 20.000 personen in.

Langzaamaan komen we bij de lange straat (koninklijke route tussen de 2 poorten) en Anna wijst ons nog op een paar mooie panden zoals raadhuis en Artushof. In het Artushof kwamen vroeger de gilden bij elkaar. Voor het gebouw staat de neptunusfontein uit de 17e eeuw, symbool van de stad. Neptunus, god van de zee – Gdansk nauwe band met de zee.

een van de vele mooie pandenHierna hebben we vrije tijd om watte slenteren langs de mooie panden – te lunchen en om half 2 vertrekken we uit de stad.

2 jaar geleden was ik ook hier en moesten we ook naar het oosten maar er werd op vele plekken aan de weg gewerkt. De rit richting Olsztyn duurde toen vele lange uren. Grote delen zijn nu klaar – er is nog een gedeeltelijke omleiding maar we schieten behoorlijk op. Rond 4 uur komen we aan in de hoofdstad van Warmië-mazurië: Olsztyn.

Er is nog 1 stadspoort over van de vroegere vestingwerken. Het stadje is klein maarOlsztyn, oude stadspoort gezellig en het is zaterdagmiddag. De terrassen zitten vol – er zijn mooie gevels met versieringen en als enig minpunt: op het raadhuisplein staat een groep nationalisten te demonstreren en te schreeuwen. Waarschijnlijk komt er een of andere mars want als we de stad uitrijden zien we vele busjes van de ME klaar staan. Ons hotel voor de komende 2 nachten ligt aan een meer in de gemeente Mragawo. Iedereen heeft een mooie kamer met balkon en uitzicht op het meer en mensen die willen kunnen ’s avonds aanschuiven voor een buffet voor de luttele prijs van 40 zloty’s (nog geen 10 €)

Morgen o.a naar de Wolfsschanze: Hitlers bunker en commandopost