Polen en de Baltische staten: 15 dagen – Kras (3)

11 mei 2018 - Malbork, Polen

Dag 3: Torún – Malbork

hoofdaltaarGisteravond waren we dus laat in het hotel en hadden we alleen tijd om wat te gaan eten in het centrum. Ik heb dus voor vandaag het programma een beetje aangepast (en dat zal wat mij betreft blijvend zijn). Om 9 u gaan de koffers in de bus en wij gaan te voet (10 min.) naar het centrum. Ons eerste bezoek is aan de Mariakerk uit de 14e eeuw en gebouwd voor de Franciscaner monniken. Er zijn nog fresco’s over uit die begintijd met o.a. taferelen uit het leven van Christus. Stergewelf met bloemmotieven – 15e -eeuwse koorstoelen en een barok mausoleum voor de zus (Ana Wasa) van koning Sigismund III

We zien het Raadhuisplein met natuurlijk het raadhuis, (gebouwd in rode baksteen) raadhuisuit de 14e eeuw  - Het Artus huis uit de 19e eeuw op de plaats waar ooit een gebouw stond waar in de 15e eeuw het verdrag van Torun werd gesloten (einde oorlog met de Duitse Orde ridders) en ook hier het Copernicus monument. De sterrenkundige werd hier in de stad geboren en we zien later ook zijn geboortehuis. We nemen natuurlijk een kijkje in de kathedraal uit de 13e eeuw en gebouwd bij de stichting van de stad. Copernicus is hier gedoopt (1493). Hier is nog maar 1 fresco te zien want protestanten hebben lange tijd deze kerk gehad voor hun diensten en hebben alles bedekt met kalk. En natuurlijk lopen we even naar de stadsmuren want hier staat een wel heel scheve toren uit de 13e eeuw en 1,40 m uit het lood

de scheve toren in de stadsmuurOm half 12 stapt iedereen in de bus met een picknick voor straks in de tas om geen tijd te verliezen voor de lunch. Op deze manier kunnen we onze tijd goed benutten want  het is ongeveer 2 u rijden naar Malbork (vroeger Mariënburg) waar ons volgende bezoek staat gepland.

Dit was vanaf de 14e eeuw het hoofdkwartier van de grootmeesters van de Duitse Orde (ridders) en in de loop der eeuwen is het complex steeds verder uitgebreid. Het is het grootste bakstenen gebouw ter wereld en bestaat uit 3 kastelen: benedenburcht – middenburcht met het paleis van de grootmeester en bovenburcht.

Later verlaten – deels verwoest - gebruikt als kazerne en in de 19e eeuw Malbork 1945 en nugerestaureerd. We nemen allemaal een audiofoon zodat iedereen op eigen gelegenheid kan rondlopen en kijken: paleis – refter- ridderzaal – keuken – ambermuseum – slaapvertrekken – Mariakerk etc. etc. Tijdens het bezoek komt er een onweersbui over maar we hebben er weinig tot geen last van

Als we echter onderweg zijn naar het hotel bij Gdansk zien we dat het flink heeft geregend in de buurt en later zien we zelfs foto’s van een ondergelopen Gdansk. Ik heb echter in het hotel het avondeten geregeld voor de groep dus wij hoeven niet meer in de regen naar buiten.

Morgen naar Gdansk – Olsztyn en naar het hotel in mazurië