Passie in NoordSpanje / Portugal dag 12 – 13

26 juni 2014 - Madrid, Spanje

25 – 26 juni 2014: Madrid

Gisteravond kunnen eten met collega reisleider. Het gaat niet goed met zijn vader in Nederland maar terugkeer is op dit moment nog niet echt dringend. (later zal blijken van wel!) Ik ga de andere groep uitzwaaien, zij vertrekken naar Burgos en ik ga met groepsfoto bij Don Quijote, Plaza de Españamijn groep wandelen door het centrum: Plaza de España met natuurlijk een leuke groepsfoto bij Don Quijote. Via het gebouw van de Senaat bereiken we het Koninklijk Paleis en daar is van alles aan de hand.

Vorige week is in Spanje Juan Carlos afgetreden om plaats te maken voor zijn zoonhet balkon van de kroning: Koninklijk Paleis Felipe VI en op het grote balkon dat uitkijkt op Plaza de Oriente was de balkonscène. Nu staan daar allerlei legereenheden  voor de generale repetitie van vanavond als ze begroet worden door de nieuwe koning. Alles strak in het gelid, opvallend veel vrouwen in het leger en na de oefening allemaal in gelid de schuine helling af naar de trein.

Na het bezoek  aan de kathedraal (naast het paleis) zien we ze oefenen op het binnenplein: Plaza de armas

op dit plein (Ramales) lag Velazquez begravenWij hebben koffiepauze op het plein Ramales (waar Velazquez lag begraven maar de kerk is weg) dan naar het oudste kerkje van de stad (San Nicolas) – de kerk van het leger – plaza de la villa (met gebouwen uit 15e – 16e – 17e eeuw) – elleboogstraatje naar mercado San Miguel.

Hier sinds enkele jaren geen marktkramen meer maar dure barretjes voor tapas etc. Plaza Mayor – Puerta del sol en vrij voor de lunch.

In de namiddag breng ik de liefhebbers naar het Prado museum en / of museum gebouw Las Cortes (2e kamer)Thyssen, via het gebouw van de 2e kamer (Las Cortes) waar de koning is aangetreden) en later op de dag ontvang ik bericht van kantoor dat de collega zo snel mogelijk naar Nederland moet vanwege zijn vader die zeer snel achteruit gaat.

Wat te doen? In overleg met kantoor wordt besloten dat ik de groep moet overnemen wat natuurlijk een schok is voor mijn groep.

Zij hebben de volgende dag een vrije dag in de stad en weten al wat ze gaan doen. Mijn hulp is die dag niet echt nodig en de chauffeur staat stand-by.

De volgende dag gaat de rit helemaal naar de kust met een korte lunchstop in Zaragoza om de Maria pilar basiliek te bezoeken en te lunchen.

Bij aankomst in Tossa de Mar zal een collega die aan de kust werkt de groep helpen met inchecken en suggesties geven voor de vrije dag daarna en beschikbaar blijven als er wat aan de hand is.

Daarna volgen 2 reisdagen in Frankrijk om maandag tegen de avond aan te komen in Breda.

Niemand vindt dit leuk, ik wil graag de reis met mijn eigen groep afmaken maar  er is op dit moment geen andere oplossing.

trein naar Bilbao: 5 uur reizenDe volgende ochtend om 10 u neem ik dan ook afscheid van de groep. Zij horen nu ook dat er iemand hen zal helpen en bijstaan bij aankomst aan de kust. Ik geef nog wat tips – help iemand met geld pinnen – breng een echtpaar waarvan de man slecht ter been is naar de hop on hop off bus en ga pakken. Mijn treinkaartje heb ik gisteren al gekocht op het station en met de chauffeur heb ik spullen uit mijn tas in de bus gehaald en andere spullen die ik niet meer nodig heb in een klein koffertje daar gestopt.

Om 4 u vertrekt mijn trein naar Bilbao – 5 u reizen en dan met de taxi om 9 uur naar station Bilbaode voorstad Getxo waar de groep net klaar is met eten. Collega is heel blij en heel verdrietig. Hij heeft geen rust meer. Hij is morgenavond thuis en dat was net op tijd. Hij heeft nog afscheid kunnen nemen gelukkig.

1. Corrie:
    30 juni 2014
    Flexibele Tonny.
  2. Susan Hink:
    31 juli 2014
    groeten van mijn ouders, Arie en Ria Hink. Ze hebben genoten van deze reis mede door jou!
  3. Tonny:
    31 juli 2014