Passie in NoordSpanje / Portugal dag 11

24 juni 2014 - Madrid, Spanje

24 juni 2014: Merida – Guadalupe – Madrid

Vandaag weer op weg naar het noorden, eerst een deel via de route naar Madrid maar bij Miajadas (we rijden even een afslag te ver van de weg af en moeten bij een dorpje even terug omdat de weg te smal is en met een grote bus ben je niet  zo

Uitzicht op Guadalupe, we zijn er bijna

maar omgedraaid) gaan we verder binnendoor over een 2baansweg. De route wordt steeds mooier maar is ook niet meer zo snel dus houden we een ochtendstop voordat we echt de bergen in gaan om Gauadalupe te bezoeken, een belangrijk pelgrimsoord (naast Santiago de Compostela = Jacobus en Zaragoza = Maria Pilar)

We gaan een heel stuk door  de bergen, prachtig uitzicht en via een smalle weg Guadalupe: kerk / kloosterbereiken we het beroemde klooster van Guadalupe met het gelijknamige bergdorpje. We mogen voor de kerk uitstappen en daarna moet de bus een stukje verder parkeren en mag niet meer terugkomen om ons op te halen. (de politie zal later de persoon uit de groep die slecht ter been is naar de bus brengen!)

In de 13e eeuw was hier een afbeelding van de maagd Maria gevonden door een landbouwer Gil Cordero. Dat beeld was eeuwen vroeger, samen met het lichaam van San Lucas tentoongesteld in Rome en Sevilla tot in 714. Na  de invasie van de Moren in 711 werd de afbeelding verborgen dicht bij de rivier Guadalupe, waar het is blijven liggen tot aan de vondst. Processies vinden hier plaats op 8 sept. – 12 oktober – 24 dec.

Er werd een kapel gebouwd en er kwam een klooster na zege op de Moren in de Slag bij Salado in 1340. Resten daarvan zijn nog over.

Rondleidingen worden alleen gegeven met een gids – foto’s maken alleen in de kloosterhof –en ik krijg in elke zaal heel even tijd om te vertalen wat hij gezegd heeft.

Doop van de eerste indianen in SpanjeDe maagd van Guadalupe wordt overal vereerd in de Nieuwe Wereld nadat de cultus daar naar toe was gebracht. Missionarissen deden hun werk goed. Columbus bracht zelfs 2 indianen mee terug naar Spanje en liet ze dopen in deze kerk. Hierna werd zelfs bepaald dat de indianen een ziel hadden (na de doop natuurlijk!)

De rondleiding duurt meer dan een uur en we zien prachtige kerkgewaden – kerkboeken – schilderijen – sacristie – de schatkamer van de Maagd met kronen en mantels en o.l.v. een monnik mogen we dan eindelijk het beeld van de Maagd zien en als we willen kunnen we een miniatuur dat aan het beeld vast zit met een ketting ook nog kussen. (dat hoeft nu ook weer niet voor ons)

Daarna is het hoog tijd om te lunchen (paella vooraf – 2 moten zalm – koffie toe en Arco de Sevilla, onderdeel vroegere stadsmuureen grote fles water: 11 €!!) want het is nog ver naar Madrid waar we 3 nachten zullen verblijven omdat de chauffeur zijn verplichte vrije dagen voor de tachograaf heeft. Het dorp is klein maar prachtig

Een mooi, maar lange bergrit volgt en vlak voor het bereiken van de grote weg, aan een groot stuwmeer, staat nog een Romeinse ruïne.

Eenmaal op de snelweg wordt de lucht steeds dreigender en vlak voor Madrid krijgen we zelfs nog een stortbui met onweer.

Rond 7 u zijn we op de Gran Vía: in een zijstraat, midden in het centrum en vlakbij plaza de España hebben we al een paar jaar ons hotel (Mayorazgo). De groep van de 10 daagse Noord Spanje en de Picos de Europa is hier ook nog een nacht samen met ons (die ik zelf in mei 2 keer heb gedaan.

Morgen Madrid bekijken en overmorgen heeft de groep een vrije dag