Passie in NoordSpanje en Portugal Dag 7

20 juni 2014 - Batalha, Portugal

20 juni 2014: Porto – Coimbra -  Fatima – Batalha

Om 9 u vertrekken we uit de stad. De straat van het hotel is smal – de bus past niet in de zijstraat dus tijden het koffers laden wordt er flink getoeterd en gefoeterd. Gelukkig is bijna iedereen voor de tijd in de hal en gaat het redelijk snel.

de oude universiteit Coimbra, PortugalDe stad uit – de Douro rivier oversteken en op weg naar het zuiden. Vlak voor Coimbra houden we stop aan de snelweg voor w.c. en koffie zodat we bij de oude universiteit niet meteen toilet hoeven zoeken. Onze bus is langer dan normaal en dat geeft soms problemen met wel of niet een straat in durven rijden in de oude steden. Daarom komen we verkeerd uit voor ons bezoek en ga ik in een taxi zitten die voor de bus uitrijdt naar het universiteitscomplex.

De bus kan daar staan en op on wachten terwijl wij de oude universiteit bezoeken (een van de oudste in Europa) met een prachtige bibliotheek – mooie kapel (de organist is aan het studeren) en diverse zalen. Zeer de moeite waard.

Dan met de bus naar het centrum aan het water voor de lunch en dan trekken we verder naar het zuiden

We overnachten in Batalha en op 15 km daarvan ligt de stad Fatima waar begin Fatima: de nieuwe kerk met prachtig kruisbeeld20e eeuw de Maagd Maria zou zijn verschenen aan 3 kinderen. Ik was er lang niet geweest en er staat nu ook een mooie nieuwe kerk recht tegenover de oude kerk met daartussen de kapel van de verschijningen. We zien nog diverse vrouwen op hun knieën kruipen naar de kapel – bezoeken de kapel – sommigen branden een kaarsje.

En hier zit ik op dit moment te werken aan de pcDan is het tijd om ons hotel op te gaan zoeken in Batalha en tot onze verbazing komen we terecht in een mooi nieuw hotel met grote luxe kamers en later een heerlijk dinerbuffet met heerlijke wijnen. Meisjes lopen af en aan om ons nieuwe wijn in te schenken. Wat een verwennerij.

Grote kamer – groot bed – inloopdouche etc. Het hotel is dus pas 5 jaar oud

Morgen Batalha – Alcobaca – Obidos - Lissabon

1. Corrie:
    23 juni 2014
    Tonny,wat een prachtige reis.
    Al jouw verslagen gelezen,maar kon vanuit Noorwegen niet terug mailen.
    Groet en een prettige reis verder.