Passie in het noorden van Spanje en Portugal: dag 5

18 juni 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

18 juni 2014: Santiago de Compostela

De chauffeur heeft vandaag een verplichte vrije dag vanwege de tachograaf. We moeten vandaag dus te voet naar het centrum of met de stadsbus. Te voet heen is geen optie voor de meesten want het gaat redelijk omhoog richting de stad. Met de bus dus, die stopt tegenover het hotel.

kathedraal SantiagoEen ritje kost hier 1 € dus dat is goedkoop. In San Sebastián betaalden we 1,65 € per rit. Vlakbij het oude centrum kunnen we uitstappen en we lopen eerst richting kathedraal. Het laatste kantoor voor de pelgrim (voor de laatste stempel en het document) is nog gesloten dus we gaan de kerk binnen, na eerst van buiten even de Heilige deur te hebben bekeken. Binnen moeten we natuurlijk eerst Jacobus (Santiago) omhelzen (boven het hoofdaltaar) en in de crypte daaronder zijn resten bekijken in een zilveren schrijn.

We lopen de kerk door voor alle kapellen – beelden – Portaal van de Gloria (in de de resten van Jacobus (Santiago) in de cryptesteigers) met het hoofd van architect Mateo etc. en ondertussen weten we al dat in de pelgimsmis van 12 uur het wierookvat zal zwaaien. Dat betekent dat het straks druk zal zijn in de kerk. Dus: even koffiepauze en op tijd in de kerk zitten.

Om kwart over 11 is het namelijk al aardig druk (er is een grote groep militairen die vele banken hebben gereserveerd) en om half 12 zijn de banken aan de zijkanten helemaal vol. Daar heb je namelijk het beste zicht op de “botafumeiro”  (wierookvat). Aan het begin van de mis wordt afgeroepen welke pelgrims de 24 uur daarvoor zijn aangekomen en waarvandaan. Na de mis zwaait het wierookvat zwaait in de pelgrimsmis van 12 uurhet wierookvat met een snelheid van 60 km per uur door de kerk tot bijna tegen het plafond. Wij zitten dus eerste rang.

Daarna tijd voor lunch en wat winkelen en om 3 uur bezoeken we samen het museum van de kathedraal: archeologie – tapijten – bibliotheek – kapittelzaal – relikwieën + koninklijk pantheon - kloosterhof etc

Hierna ga ik met de meesten terug naar het hotel want om 6uur speelt Nederland zijn 2e wedstrijd en men kan dat gaan kijken in een cafeetje vlakbij. Ik geef de voorkeur aan wat werken op mijn kamer (draaiboek bijhouden want het is de 1e reis – een beetje bloggen) en ondertussen op de tv de abdicatie volgen van koning Juan Carlos

Nederland wint van Australië – Spanje verliest van Chili. Nederland gaat door – de onttroonde wereldkampioen Spanje gaat naar huis – morgen nieuwe koning in Spanje: Felipe VI

1. Bert & Annemarie:
    21 juni 2014
    Heerlijk om weer jouw verslag te lezen, vooral over plaatsen waar wij ook geweest zijn. Wij hadden 2 weken geleden paraplu en regenkleding nodig in Santiago. Veel plezier nog.