Passie in Noord Spanje en Portugal: Dag 6

19 juni 2014 - Porto, Portugal

19 juni 2014: Santiago – Valenca do Minho - Porto

Het vertrek is zoals gewoonlijk weer om 9 uur en we gaan vandaag naar Portugal, dus we winnen een uur. Daar is het namelijk een uur vroeger, net als in Engeland. Over de snelweg gaan we richting Pontevedra – Vigo – Tui en daar ligt aan de valenca do Minho, net over de grens, in Portugaloverkant van de rivier de Minho de vestingstad Valenca do Minho. Dit stadje is een stuk interessanter dan Viano do castelo (stond in het programma) dus in onderling overleg nemen we het besluit om hier de ochtendstop te houden.

Ook de kilometers zijn dan beter verdeeld. Aan de grens moet de klok een uur terug dus is het voor de Portugezen vroeg als we koffie willen maar er is altijd veel bedrijvigheid want de Spanjaarden komen hier in grote getale naar toe om katoen te kopen. Overal hangen handdoeken – theedoeken – dekbedovertrekken etc. voor een lage prijs en er wordt gretig gekocht. We spreken hier ook 2 Nederlandse vrouwen die vanuit Porto onderweg zijn naar Santiago de Compostela.

Na een uurtje vrij door via de kust naar Porto. We willen aan de kust bij Potro lunchen maar het seizoen is helemaal nog niet begonnen hier. Wel is men bezig kermissen op te bouwen en eettentjes neet te zetten voor het midzomernacht feest van Sao Joao (San Juan) op 23 / 24 juni. We zijn dus iets te vroeg. We vinden toch een kioskje in een park – een supermarkt – een wc dus de hoge noden komen aan hun trekken.

Dan via Casa da Musica (ontwerp van Rem Koolhaas – heeft maar 100 miljoen € Casa da Musica: Rem Koolhaasgekost en was 4 jaar te laat klaar, n.l. in 2005 i.p.v. 200 toen de stad Culturele hoofdstad was) naar he centrum.

Op de Plaza d Liberdade stappen we uit de bus en gaan e.e.a te voet bekijken: het plein met gemeentehuis –Sao Bento station met prachtige tegeltableaus – de kathedraal met uitzicht, op het plein ervoor, over de rivier en een deel van de stad etc. Daarna gaat een deel van de groep met mij mee naar de winkelstraat om wat te drinken in Café majestic (jugendstil) en een aner deel gaat door straatjes lopen in de Ribeira wijk

Ponte Dom Luiz I (van Eiffel)Om 5 u verzamelen voor de portbodega aan de overkant van de rivier (Calem) maar het verkeer zit helemaal vast. In de tunnel voor de ijzeren brug van Eiffel wordt gewerkt (alle bodegas zijn aan de overkant van de rivier) – er komt een kolonne auto’s met vips voorbij onder politiebegeleiding en ik zie de afspraak bijna in duigen vallen. Ik bel nog om te zeggen dat we er aan komen en uiteindelijk zijn we net geen 10 min. te laat. Korte rondleiding met film en dan 2 heerlijke portjes proeven voor we weer de brug over moeten richting hotel.

Inchecken – eten – nog wat napraten en naar de kamer: we hebben een uur langer geleefd vandaag.

Morgen via Coimbra en Fatima naar Batalha

Van reisblog naar fotoboek