Parels van Portugal 15 – 24 oktober 2019. Kras natuurlijk (7)

22 oktober 2019 - Lissabon, Portugal

Dag 8: Sintra – Cabo da Roca - Cascais (22 oktober)

De 8e dag alweer van de rondreis. De tijd vliegt. Onze eerste bestemming vandaag is Sintra en dat ligt net boven Lissabon. Maar wij vertrekken vanuit Evora en het is zo’n 140 km naar de zuidoever van de Taag. Onderweg zien we nog vele kurkeiken waarvan sommigen al van de schors zijn ontdaan. We moeten dus vandaag de Taag oversteken en dat kan op 2 manieren. Via de Vasco da Gamabrug van 12 km lengte over de rivier (en op het land nog aan beide kanten een paar kilometer) en aangelegd bij de Expo van 1998 in Lissabon (500 jaar na het vinden van de route naar India door Vasco da Gama). Maar dan komen we ver ten noorden van de stad uit dus wij rijden naar Almada en bij het naderen van de rivier zien we hoog rechts van ons het beeld van Cristo Rei: een replica van het beeld in Rio de Janeiro uit 1959 en neergezet uit dankbaarheid dat Portugal niet bij W.O.II was betrokken. Het beeld is 28 m hoog en de sokkel maar liefst 82 m. Portugezen en Brazilianen hebben het betaald en je kunt met de lift naar boven!

tussen Évora en Lissabon nog vele kurkeikenlangste hangbrug in Europa en uit 1966

Maar wij gaan de hangbrug over: ponte 25 de abril (is de datum van de Anjerrevolutie en einde van de dictatuur).. het brugdek is bijna 2300 m lang en met de opritten erbij iets meer dan 3200 m. Het is helder en we hebben een prachtig uitzicht op 70 m boven het wateroppervlak. De middelste rijbanen zijn roosters zodat de brug kan uitzetten bij wind of warm weer. Het is een tolbrug maar alleen voor de richting naar de stad toe om verkeersopstoppingen te vermijden.

We moeten een klein stukje door de stad want Sintra ligt zo’n 30 km ten noordwesten van de hoofdstad in de Serra da Sintra, een bergrug met toppen tot 550 m hoog. Dit houdt de wind en de regen tegen voor Lissabon en omgeving dus is het een geschikte plek voor de rijken om tot rust te komen. Er staan vele “quintas” = landhuizen met parken en tuinen van de rijken van weleer en de meest geschikte plek in dit gebied was Sintra dus besloten de koningen hier een paleis te bouwen. Op deze plek stond trouwens al een alcazar uit de Moorse tijd en de fundamenten zijn dan ook gebruikt voor dit complex.

paleis van Sintraplafond uit de eksterzaalplafond uit de zwanenzaalzeer oude en zeldzame azulejos

Koning Dinis bouwde het paleis in Moors-Gotische stijl en latere koningen o.a. koning Joao hebben er verbouwd en aangebouwd. Sinds de 14e eeuw was het de zomerresidentie en tot 1910 (einde koninkrijk) is dat zo gebleven. Het is dus een mix van stijlen en de 2 grote witte schoorstenen vallen al op als je dichterbij komt. Wij houden eerst koffiepauze en dan ga ik bij de kassa voor iedereen een kaartje kopen (paspoorten mee voor korting!) we lopen door een aantal zalen en vergapen ons aan plafonds in de eksterzaal: 136 eksters = 136 roddelende hofdames voorstellend – de zwanenzaal: 27 zwanen  in de zaal voor banketten en bal – de blazoenzaal: met de wapenschilden van 72 adellijke families en zien ook de kapel – zalen met de mooiste azulejos (o.a. in de Moorse zaal) en diverse slaapkamers. Bij een aantal ramen hebben we ook een mooi uitzicht op de stad en de heuvels rondom.

wandtapijtazulejos op de murende keuken: spit voor de runderen en varkensuitzicht op Sintra vanaf het paleis

We hebben tijd om te lunchen in het centrum en dan dalen we af naar de kust via Colares: het centrum van de wijnbouw in deze streek en na een tijdje doemt aan de kust de vuurtoren op bij Cabo da Roca: het meest westelijke puntje van het Europese vasteland. Er staat een monument met de spreuk: waar het land eindigt en de zee begint – waar de geest van het geloof en het avontuur leeft - en vanwaar de karvelen vertrokken op zoek naar nieuwe werelden voor de wereld. Hier is het druk met fotograferende mensen en dan vooral Aziaten die overal zelf op de foto er bij moeten staan. Dus af en toe moeten we ervoor zorgen dat we even een foto kunnen maken zonder mensen. Sommigen maken halsbrekende toeren langs de klif om op de foto te komen ondanks de waarschuwingsborden die overal staan en met de harde wind aan de kust is het soms nog gevaarlijk ook.

de vuurtoren op Cabao da Rocawaar het land eindigt en de zee begintde branding heeft een gat in de kalkrots geslagenCascais

Langs de kust rijdend stoppen we ook nog even bij Boca do inferno (vlakbij het hotel waar de mensen die nog een aantal blijven zullen logeren). De muil van de hel: door de branding is een gat in de 20 m hoge kalkrots geslagen. Dan zijn we ondertussen al in Cascais en hier gaan we even een uurtje uitwaaien bij het strand en op een terrasje wat drinken. De mensen die hun reis verlengen kunnen zich op deze manier al een beetje wegwijs maken en enkelen hebben al een restaurantje gevonden waar ze de komende dagen willen gaan eten.

En dan is het tijd om naar Lissabon te rijden. We logeren in Hotel Roma in de stad en vlakbij een metrostation. Een groot hotel met mooie kamers en een grote lounge. Avondeten is niet inbegrepen de laatste 2 nachten maar in de omgeving zijn genoeg restaurantjes te vinden en voor elke smaak. Bovendien kun je in het restaurant van het hotel deelnemen (tegen betaling) aan een buffet.

Morgen is het tijd voor het bezoek aan Lissabon. In de ochtend met de stadsgids en in de middag vrije tijd

1. Zus de langen van Breugel:
    25 november 2019
    Wat een heerlijk beroep heb jij.