Parels van Portugal 15 – 24 oktober 2019. Kras natuurlijk (6)

21 oktober 2019 - Évora, Portugal

Dag 7: Coruche – Évora  (21 oktober)

Onze eindbestemming is vandaag Evora en we gaan het grootste deel van de route binnendoor. Het eerste stukje is nog snelweg maar in de buurt van Torres Novas gaan we van de snelweg af. Op deze manier komen we af en toe door een klein dorpje en zien we een beetje dorpsleven aan ons voorbij komen. Onze bestemming voor de ochtendpauze is Coruche, in het district Santarem, en het is eigenlijk de kurkhoofdstad van Portugal. Buiten dat leeft ook een deel van de bevolking hier van de paardenfokkerij. Als we dus het stadje naderen zien we overal grote landerijen met de kurkeik.

Op weg naar het zuidenKurkeikElke 9 jaar een klein stukje hogerElke 9 jaar kurk snijden

Een kurkeik plant je eigenlijk voor je kleinkinderen want de beste kurk komt van de boom als die 40 – 50 jaar oud is maar tot ver na 100 jaar oud kan er kurk uit worden gesneden. Dit gebeurt elke 8 – 10 jaar en op de stam komt dan het laatste cijfer te staan van het jaar dat de boom gepeld is: 2019 = 9 dus. De stam is dan zeer donkerrood van kleur en die kleur vervaagt weer met de jaren. We parkeren de bus bij de rivier en lopen een klein stukje richting het piepkleine centrum bij de overdekte markt. Het zonnetje schijnt dus iedereen neemt plaats op een van de terrasjes in de zon. We zien ook een heuvel boven het stadje waar ooit een kasteel heeft gestaan. De chauffeur brengt ons na de koffie met de bus naar boven voor een leuke fotostop bij de kerk van O.L. Vrouw van het kasteel.

Blauw houdt boze geesten buitenCoruche, de kurk hoofdstad

Dan wordt het tijd om de rit te vervolgen naar Evora. De stad staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco en was een Romeinse kolonie nadat de Keltiberische nederzetting was overwonnen. Na de herovering op de Moren werd de stad vaak door de koningen gebruikt als residentie. Wij overnachten hier en brengen dus eerst de koffers naar het hotel zodat de chauffeur niet meer op ons hoeft te wachten. Het hotel is namelijk op loopafstand van het centrum. Het is nog vroeg dus zijn de kamers nog niet klaar. We zetten alle bagage dus in een ruimte bij de receptie en gaan lopen naar het centrum.

Hotel Fernando EvoraEvora, historisch centrumDeel van aquaduct

We moeten namelijk ook nog lunchen. Binnen 10 minuten staan we op Praca do Giraldo, het centrum van de stad. De zon schijnt dus we nemen plaats op een van de terrasjes. We hebben 5 kwartier om te lunchen voor we de stadswandeling gaan doen met de Nederlandse Lucia die hier gids is maar het is zo druk dat we mar net klaar zijn met eten als het tijd is. Te grote terrassen voor de kleine keukens oftewel we moeten meer tijd reserveren om te lunchen. (volgende keer). Lucia wacht op ons bij de marmeren fontein uit de 16e eeuw. Tussen Evora en de Spaanse grens zijn vele marmergroeves!!!

StadhuisRomeins overblijfselRomeinse tempelEen van de weinige overblijfselen

We gaan een wandeling maken door het historische centrum. Evora is ook een studentenstad en we zien een aantal groepjes door de stad zwerven van eerstejaars die ontgroend worden. Via een winkelstraatje komen we bij het gemeentehuis. We gaan even naar binnen want we kunnen hier nog een Romeins overblijfsel zien. In de jaren ’90 is onder de grond een Romeins zwembad gevonden en wij zien in de hal de resten van een Romeins thermaal bad van 9 m doorsnee. Op Largo Conde Vila Flor kunnen we genieten van een uitzicht tot ver buiten de stad en op het plein zelf staan de resten van een Romeinse tempel uit de 1e eeuw. Niet zeker aan wie de tempel was gewijd. 14 van de oorspronkelijke 18 zuilen zijn nog te zien. Is in de loop der eeuwen gebruikt als wapendepot – slachthuis – theater en eind 19e eeuw is men begonnen met de restauratie. Op het plein ook een kerk met klooster, nu in gebruik als Pousada (staatshotel) en een stadspaleis waar de koningen vaak sliepen als ze in de stad waren.

KathedraalEen van de vele kerkenAzulejosKnekelkapelElke centimeter is bedektHeel veel knekels

We komen langs de kathedraal en gaan daarna de kerk San Francisco in om de mooie tegeltableaus te bewonderen en een aantal kapellen. Aan de kerk vast is een kapel: Capela dos Ossos = de knekelkapel. In de 17e eeuw heeft een monnik  beenderen en schedels  verwerkt van 5000 lijken om stof tot mediteren te geven. Boven de deur staat dan ook de spreuk: wij beenderen wachten op jullie. Een beetje luguber, dat wel. Hier eindigt de rondwandeling en ik ga met de mensen die willen terug naar het hotel terwijl een ander deel van de groep terugloopt naar het plein voor een drankje op een terras. Het hotel heeft een zwembad maar helaas is het niet meer zo warm aan het einde van de middag. We smullen wel van een heerlijk dinerbuffet en natafelen kan in de grote lounge van het hotel.

Morgen bezoeken we Sintra – Cabo da Roca – Cascais en gaan we naar ons laatste hotel van deze reis: Lissabon

1. Jose:
    23 november 2019
    Super leuk om alles nog eerste beleven via je foto’s
    En makkelijk omdat je toch een hoop vergeet hoe en waar het was.
    Bedankt voor deze reis beschrijvingen
    Vol verwachting op de volgende zo kan ik een boek makkelijker maken met tekst voor mijn moeder.
  2. Ed Smagge:
    24 november 2019
    Weet je al je nieuwe reisprogramma's voor 2020?
  3. Tonny:
    30 november 2019
    Nee, alleen de kerst reis maar die zit vol. Zodra ik wat weet komt het op de blog