Parels van Portugal 15 – 24 oktober 2019. Kras natuurlijk (5)

20 oktober 2019 - Fátima, Portugal

Dag 6: Batalha – Alcobaça - Nazaré  (20 oktober)

We gaan vandaag een aantal plaatsen bezoeken die niet al te ver uit elkaar liggen. Allereerst is dat Batalha op een half uurtje rijden van ons hotel.  In de buurt heeft in de 15e eeuw een veldslag plaats gevonden tussen de Spanjaarden (met hulp van de Fransen) en Portugal. De koning was gestorven zonder wettelijke troonopvolger maar hij had wel een bastaardzoon die op de troon wilde: Joao I. Spanje wil dat de Spaanse Juan I op de troon komt want die is getrouwd met de dochter van de koning. Portugal wordt gesteund door Engeland (hij was getrouwd met de Engelse Filippa van Lancaster) en zij winnen de beslissende veldslag op 15 augustus: Maria Hemelvaart. En de koning moest zijn belofte waar maken die hij voor de slag had gemaakt: een klooster met kerk bouwen die gewijd zou zijn aan Maria van de overwinning: Santa Maria de la Vitoria. Batalha betekent trouwens veldslag.

Batalha: kerk - kloostergraftombe koning Joao en zijn vrouw Filippa van Lancastergraftombe Hendrik de Zeevaarderin de voormalige kapittelzaal het graf van de onbekende soldaat

In de kerk is de kapel van de stichter met hun praalgraven en een aantal van hun kinderen, waaronder de zoon Hendrik de Zeevaarder, de grote stimulator van de ontdekkingsreizen. In het klooster zaten Dominicaner monniken. De koninklijke kloostergang is uit begin16e eeuw en in de voormalige kapittelzaal is nu het graf van de onbekende soldaten uit W.O.I (1 is gesneuveld in Frankrijk en de andere in Afrika) en elk uur is hier de wisseling van de wacht. Dus om 10 u staan we praktisch vooraan om alles goed te kunnen zien. In de voormalige refter is een klein museum over W.O.I en we moeten even buitenom om de Onvoltooide kapellen te gaan bekijken. Deze waren bedoeld als grafkamer voor de troonopvolger van Joao, Duarte. Hij ligt er begraven met zijn vrouw Leonor maar de kapellen zijn nooit afgebouwd omdat men begonnen was met de bouw van het klooster Los Jerónimos in Lissabon. De opvolgers van Duarte gaven de voorkeur om daar begraven te worden.

de onvoltooide kapellengraftombe koning Duarte en zijn vrouw

Het is ook maar een kort ritje naar Alcobaça. (veel groepen zien we vandaag hetzelfde rondje maken!). Na een half uurtje staan we in het centrum van het stadje en gaan we eerst op 1 van de terrasjes koffie drinken. Sommigen met een stukje taart erbij maar een bepaald soort taart schijnt behoorlijk aan de prijs te zijn en de desbetreffende persoon gaat even verhaal halen maar de menukaart liegt niet! Ach, het is zondag!

klooster Cisterciënzer monniken: 1000 min 1de refter in het klooster van Alcobaca Alcobaca op zondagochtend: rommelmarkt

Hier gaan we weer een kerk-kloostercomplex bekijken maar de mis is nog bezig in de kerk dus we gaan er pas na 12 u naar binnen. We hebben genoeg tijd vandaag. Ook dit klooster is gebouwd na een overwinning, maar dit keer op de Moren in de stad Santarem halverwege de 12e eeuw. Cisterciënzer monniken  krijgen het domein in handen onder voorwaarde dat ze het lang gaan ontginnen. Het klooster is het 1e gotische gebouw van Portugal en de bouw begon eind 12e eeuw en was zo’n kleine 50 jaar later voltooid naar voorbeeld van het klooster in Clairvaux. Het is eeuwenlang het machtigste klooster van Portugal geweest. Ook kwam hier een van de rijkste bibliotheken van het land en in de abdij woonden 1000 min 1 monniken. Dit was het maximale aantal. Er is in de loop der eeuwen veel bijgebouwd (kloostergangen – sacristie – keuken) maar de aardbeving van Lissabon (1755) heeft ook veel schade aangericht. De troepen van Napoleon hebben ook hier de koorstoelen verbrand. Het hele complex is 230 bij 200 m en er zijn vele kruisgangen – grote slaapzalen – ziekenhuis – bibliotheek – keuken en ook de kerk is de moeite waard voor een bezoek.

graftombes van koning Pedro en zijn geliefde InésInésSanta Maria de Alcobaca

In de kerk aan weerszijden van het altaar staan de graftombes van koning Pedro en zijn geliefde Inés. Hij was in het geheim met zijn minnares getrouwd toen zijn vrouw in het kraambed stierf.. De Portugese adel echter vermoord haar en Pedro neemt wraak als hij koning wordt: Ines wordt uit haar graf gelicht – ze wordt gebalsemd en op een troon gezet en de adel moet haar verschrompelde hand kussen. Bij de wederopstanding zullen ze precies tegenover elkaar komen te staan.

Weer een kort ritje en dit keer naar de kust. We gaan lunchen in Nazaré, aan de Costa da Prata. Vroeger een belangrijke vissersplaats maar nu ook veel bezocht door Kite-surfers. Er schijnen vaak hoge golven te zijn maar als wij er zijn is het heerlijk rustig weer. Ook hier, net als in Aveiro, waren de boten specifiek: op de hoge punt van de boeg altijd het oog van God: dat oog zoekt mee naar de scholen vis. De kleding van de bevolking vroeger (en sommigen nu ook nog) is typisch. De mannen droegen een wollen kniebroek met ruitenpatroon – een ruiten hemd en een zwarte muts met afhangende punt om geld en tabak in te bewaren. Vrouwen dragen een korte bonte rok met tot 7 onderrokken eronder in allerlei kleuren. Plus een bonte blouse. Hoe ouder de vrouw hoe minder onderrokken!!!

het zomerseizoen is voorbij maar het is prachtig weerna de lunch rijden we naar boven voor het uitzicht: O Sitiodie rit is zeker de moeite waardmaximaal 7 onderrokkeneven rusten

Langs de boulevard zijn talloze eettentjes maar het is zondagmiddag en dus heel druk met mensen op zoek naar een tafeltje om te eten maar er is voor iedereen wat wils en als we vertrekken heeft ook iedereen wat gegeten en heerlijk gewandeld langs de winkeltjes of langs de boulevard met het strand. Nazaré heeft ook een rots die steil uit zee oprijst: O Sitio. Ik ben er nooit geweest dus de chauffeur brengt ons naar het prachtige uitzichtpunt. Via vele smalle straatjes (de bus past soms net) klimmen we naar boven en het uitzicht is geweldig. Bij de rotspunt staat nog een kapelletje en een kerk en natuurlijk een aantal kramen waar de lokale dames vana alles proberen te verkopen.

En: we hebben nog een verrassing voor de mensen. We gaan nog even een uitstapje maken naar het vestingstadje Óbidos, een stukje rijden naar het zuiden. In de zomer kun je over de hoofden lopen maar nu valt de drukte reuze mee.

toegangspoort Óbidoslokale lekkernij: kersenlikeur in een chocolade bekertjevoormalig marktgebouw nu boekwinkel met nog wat groenteverkoopik spaar mini-kerststalletjes: welke zal ik kopen?

Koning Dinis gaf eind 13e eeuw deze stad cadeau aan zijn kersverse bruid Isabel van Aragon. De stad had een Moors paleis wat in handen kwam van de Christenen na de herovering en de stad was ommuurd. Toen was het ook nog een havenstad maar de rivier verzandde en de stad werd strategisch gezien onbelangrijk. Vele winkeltjes – terrasjes – kerken en overal kun je de lokale lekkernij proeven: kersenlikeur in een klein glaasje van chocola. We kunnen hier een uurtje ronddwalen – wat bekijken – iets drinken etc. voor we terugrijden naar ons hotel in Fatima. En vanavond na het eten ga ik met een groepje naar de kapel van de verschijningen waar vanaf 21.30 u in alle talen van de aanwezigen de rozenkrans wordt gebeden en daarna gaat een kleine processie met het beeld van de Maagd van Fatima over het plein. Het is gelukkig droog.

Fatima: rozenkrans bidden om 21.30 ude kapel van de verschijningen na de rozenkrans gaat het beeld van Maria over het plein

Morgen binnendoor naar Corruche, de kurkhoofdstad en dan naar Evora voor bezoek en overnachting.