Ontdek de Spaanse steden, Sto Domingo de la calzada - Burgos

31 mei 2012 - Burgos, Spanje

Hallo, dit wordt het laatste blog van de "Ontdek" reis. Helaas niet in de goede volgorde maar dat kon even niet anders.

Vanuit Zaragoza vertrekken we in westelijke richting naar het Rioja wijngebied. We zien een aantal prachtige bodegas langs de weg en op de hoogte van Logroño houden we een korte stop. Ik heb vandaag besloten de pelgrimsroute naar Santiago te volgen i.p.v via Soria te rijden. We zien al snel pelgrims te voet en op de fiets richting onze halteplaats Santo Domingo de la Calzada. Een belangrijke stop voor de pelgrim. De (latere) heilige Domingo heeft hier in de 11e eeuw een brug gebouwd, de weg verhard, een kerk gebouwd en een herberg geopend voor de pelgrim.

Ook is er een legende van een pelgrim die was beschuldigd van diefstal omdat hij niet op de avances van een dienstmeid in wilde gaan en veroordeeld werd tot de strop.  Zijn ouders gingen verhaal halen bij de rechter die net een kippetje en een haantje aan het verorberen was. Hun zoon zou onschuldig zijn als die 2 lekkernijen weer levend zouden worden! Wat natuurlijk prompt gebeurde!!!! Sindsdien heeft de kerk een mooie kooi met een levende kip en haan. Een balk van de galg hangt er boven. De H. Domingo ligt begraven in de crypte van de kerk en er is een prachtig museum bij om te bezoeken.

Na de lunch in het stadje gaan we op weg naar Burgos, de vroegere hoofdstad van Castilla en ook een belangrijke halte voor de pelgrim. Al in de 9e eeuw is de stad heroverd op de Moren en kon de Reconquista van hieruit verder doorgaan. Grote held uit de stad daarin was El Cid. Hij veroverde de stad Valencia op de Moren.

Na een wandeling door het centrum: stadspoort - platanenlaan - Plaza mayor - standbeeld El Cid - Casa del Cordon (waar Columbus werd ontvangen na zijn 2e reis naar de Nieuwe Wereld en waar Filips de Schone is gestorven) -  kerkje van san Nicolas komen we aan bij de kathedraal.

De 1e reis in april bezochten we de kathedraal maar in mei gaan een aantal naar de kathedraal en de meesten gaan met mij mee naar een heel nieuw museum dat sinds de opening op de lijst van de Unesco staat: Het museum van de menselijke evolutie

Bij Atapuerca in de prov. Burgos zijn resten gevonden van nederzettingen van de vroegste mensen met ook delen van schedels en botten en tevens vele gebruiksvoorwerpen. Ook resten van grote zoogdieren. Een deel is gewijd aan de bevindingen van Darwin tijdens zijn reis met de Beagle. Kortom: zeer de moeite waard om te bezoeken en het bleek zelfs op woensdagmiddag gratis entree te hebben

tevens is het mogelijk (heb ik me in het museum laten vertellen) om de opgravingen bij Atapuerca te gaan bekijken na afspraak. Ik hoop dus deze reis nog een keer te mogen doen en dan ik zeker proberen daar een kijkje te nemen. Een zeer goed bestde dag was dit, afgesloten met een heerlijk etentje in het restaurant van het hotel (de 1e keer aten we 's avonds in de ontbijtruimte vanwege een belangrijke voetbalwedstrijd die we wilden volgen op een groot scherm.)

De reis is nu compleet beschreven. Na afloop van deze reis (dagen later als dit blog naturulijk) mocht ik meteen weer een favoriete reis van mij gaan doen: Het Moorse erfgoed. Waarover later meer!

Groetjes Tonny