Ontdek de Spaanse steden, Córdoba - Sevilla

28 mei 2012 - Sevilla, Spanje

Córdoba

Voordeel van slapen in Cordoba is dat je voor openingstijd de Moskee kunt bezoeken. Niet alleen omdat je dan de entreeprijs niet hoeft te betalen (dat is een leuke bijkomstigheid) maar er is dan een dienst bezig in de kathedraal die midden in de moskee is gebouwd. Naast de geweldige indruk die de moskee op iedereen maakt hoor je dan ook nog eens orgelmuziek en Christelijk gezang van de geestelijke die de mis aan het opdragen is voor een handjevol gelovigen.

Hierna maken we een wandeling door de voormalige Joodse wijk: de Judería. Nieuw vanaf deze keer is een mini-fonteintje in de c/ pañuelo. Hier moet je van drinken en dan kom je zeker nog een keer terug. Op aanwijzingen van een dame van de beveiliging in het hotel in Barcelona (die getrouwd is met een Cordobés) hebben we die fontein gevonden en er natuurlijk van gedronken. --> En voor mij hielp het: binnen een week was ik terug. (waarover later meer)

We hebben tijd tot half 3 dus iedereen kon nog even wat winkelen en eten op het centrale plein in de stad, vlakbij het hotel: Las tendillas.

Sevilla

Dan naar Sevilla met de bus voor een kort bezoek aan de Plaza de España met alle tegeltableaus en naar het hotel. Dit keer is het maar een klein groepje en we hebben besloten geen stadsgids te nemen (op aanraden van de gids zelfs in de stad) Dus ik maak een korte wandeling door het centrum en langs de rivier en dan , na uitleg over de kathedraal en het alcazar, kunnen ze zelf op pad en op eigen gelegenheid bezoeken wat ze willen.

Ik begin de dag van hun vertrek aan de volgende rondreis dus om 7 uur 's avonds gaan we even een (voor)laatste borrel drinken in de bar vlakbij het hotel en de reis nog even samen doornemen. Zij en ook ik hebben een mooie reis gemaakt en vele steden gezien.

N.B. In Spanje drink je namelijk nooit je laatste borrel, eet je nooit je laatste .... etc want daarna zou je dood zijn

Laten we hopen dat deze reis ook komend jaar in het programma blijft zitten want het is zeer de moeite waard. We hebben gezien (soms uitgebreid soms met een kort bezoek): Barcelona – Zaragoza – Santo Domingo de la Calzada – Burgos – Valladolid – Salamanca – Avila – Segovia – Madrid – Cordoba – Sevilla.

En dit was de tweede reis van dit seizoen met duidelijk beter weer dan tijdens de eerste die begon op 22 april.

Ondertussen ben ik bijna klaar met de reis die hierna begon: Het Moorse erfgoed. Rest nog, als ik thuis ben, een paar verslagen te maken van steden die ik voorlopig heb overgeslagen vanwege de foto's en dan komt verslag van de reis: Het Moorse Erfgoed

Ondertussen weet ik al dat ik eind juni naar West Schotland mag met de Hebriden (waar ik jaren niet geweest ben) en begin juli mag ik naar een nieuwe bestemming van dit jaar:: Noord-Schotland met de Orkeny eilanden (die ken ik al) en dan naar de Shetlandeilanden: joepie!!!! De verslagen zullen volgen

groetjes Tonny