Ontdek Barcelona dag 5; 28 juli 2014

28 juli 2014 - Barcelona, Spanje

Barcelona 28 juli 2014: Parc Güell

Ons vliegtuig gaat pas vanmiddag en om half 1 komt de transferbus voorrijden bij het hotel. Tijd genoeg om met de stadsbus naar het park van Gaudí te gaan. Ik heb de eerste dag al toegangskaartjes gekocht want sinds 1 jan. Van dit jaar is het park niet meer gratis. Wel het gewone park maar niet het deel waar de ontwerpen van Parc Güell BarcelonaGaudí staan. Met de terugvlucht voor de boeg kunnen we dus niet op de bonnefooi gaan en misschien riskeren dat alle beschikbare tijden voor ons al uitverkocht zijn. Per half uur mogen er nu dus maar een bepaald aantel mensen naar binnen. Hierdoor blijft de grote drukte in de piekuren wel uit maar het is weer extra geregel.

Parc Güell : Op deze plek moest een tuinstad komen. De industrieel Guell kocht de draak bij de toeegangspoorthet terrein en Gaudi ontwierp 60 huizen. Uiteindelijk zijn er maar 2 gebouwd. In het ene huis is nu een Gaudimuseum, waar hijzelf lang heeft gewoond; het andere huis was de familieresidentie van de familie Guell, nu een school. Het terrein beslaat 15 hectare met pijnbossen – lanen met palmen en een plein

Vanaf verschillende punten heb je een mooi uitzicht op de stad. Niet alleen vanaf het plein met de grote bank maar je kunt helemaal omhoog naar een mirador. Het park wordt omgeven door een slingerende muur met 7 poorten.

portiershuisBij de hoofdingang is een mooie toegangspoort met ernaast 2 paviljoens: Het huis aan de rechterkant, met de giftige paddenstoel bovenop, is La Bruja. Het huis aan de andere kant met dubbel kruis op de top is los niños, De schaakbordachtige tegels zijn in wit (=wolken) en blauw (= hemel).

Achter het hek is de monumentale trap met een draak / hagedis / salamander in het midden (symbool van Python = de bewaker van de onderaardse wateren) Hierachter bevindt zich het waterreservoir voor de irrigatie van het park. Bovenaan de trap is een tempel in Griekse stijl. Dit moest oorspronkelijk de markthal worden, met Dorische zuilen. Deze zuilen zijn de ondersteuningen van het dak maar tegelijk ook de afvoerbuizen voor het regenwater. Dit heet de zaal van de 100 zuilen maar het zijn er maar 86

Boven die zuilen is een groot plein, omgeven door een een meterslange bank. Het De grote bankplein is 86 bij 40 m. De mal voor de bank zou zijn gemaakt door een naakte man als levende mal te gebruiken. De bonte bank is als een reuzenslang = het aardse paradijs = rendez vous plaats.Verder zijn alle vormen grillig, zoals alles in de natuur.

We lopen hier rond en kijken onze ogen uit – drinken koffie en daarna lopen we naar het dichtstbijzijnd metrostation voor de rit terug naar het hotel.

De transferbus is op tijd en we kunnen bijna meteen inchecken maar dan begint het lange wachten. We hebben 2,5 u vertraging vanwege het slechte weer in Nederland. het vliegtuig staat weer klaar voor de terugreisVele steden zijn bijna onder water gelopen en Schiphol is zelfs een tijdje afgesloten geweest voor verkeer maar tegeb 6 uur zijn we dan d lucht in en zit de reis er weer op.

Vrijdag 29 aug. een lang weekend kamperen in Warfum (vanwege een djembe- workshop voor Dirk)  en woensdag 3 sept. staat mijn volgende reis gepland.

Ik vertrek dan naar Malaga voor de 10 daagse reis het Moorse Erfgoed en wat heel speciaal is: mijn zus gaat mee en ook zij heeft er net als ik veel zin in. Nooit neem ik iemand mee (dat kan ook niet) dus zij kan nu ook eens zien wat mijn werk allemaal inhoudt.

Als ik daar van terugben (12 sept.) ben ik 2 dagen thuis om te wassen – drogen – strijken en inpakken want de 15e sept.staat mijn laatste reis voor dit seizoen gepland: de 10 daagse Noord-Spanje en de Picos van Europa, de reis die ik dit jaar al een paar keer heb gedaan

Ik hou jullie weer op de hoogte

1. Jan:
    1 september 2014
    en we blijven met veel plezier je blogs lezen !